Mondeo mk2 STW takanapa-asetelma?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Mondeo mk2 STW takanapa-asetelma?

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

Tulipa tehtyä tunnukset tännekin, eli tervehdys vaan kaikille!

Ja heti olisi kysyttävää. Hommana on kakkosmallin farkku-Mondeon (vm -99, rumpujarrut) pitkittäisen tukivarren vaihto taakse. Tukivarsi on jo irrallaan (tai no, roikkuu jarruletkun varassa), mutta en saa napa-asetelmaa ja jarrukilpeä irti siitä. Alfamerin kirja osaa neuvoa, jotta "Irrota neljä kiinnityspulttia ja vedä napa-asetelma ulos." Nii-in? Nämä (torx-)pultit olen irrottanut, mutta tuo napa-asetelma ei hievahdakaan. Koputtelin ensin kumivasaralla ja lopuksi - tunnustettakoon - vähän kovemmakin vasaralla, mutta ei inahdakaan. Istuu tukivarressa kiinni kuin hitsattuna. Hitsattu se kuitenkaan tuskin on, koska minulla on tässä vieressä purkuosa, josta tuo asetelma on irrotettu. Onkohan tässä nyt joku juttu, jota en ole huomannut tai jota en tajua?

Sanottakoon, että kyseessä on ilmeisestikin se harvinaisempi malli, jossa se pitkittäinen tukivarsi on yhtä kappaletta olkatuen kanssa. Eli tukivarsi ei ole takaa kolmella pultilla kiinni olkatuessa, vaan koko olkatuki ja tukivarsi on yhtä ainoaa kappaletta. Poikittainen tukivarsi ja iskari siis kiinnittyvät tähän tukivarsi-olkatuki-komboon. Alfamerin kirja esittelee kuvissa sen tavallisemman mallin, eikä merkkihuollon räjäytyskuvistakaan löytynyt tätä mallia, eikä itse asiassa koko tukivarttakaan löytynyt uutena koko Skandinaviasta. Purkuosa onneksi löytyi.

Onko kukaan koskaan edes törmännyt tällaiseen?
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Re: Mondeo mk2 STW takanapa-asetelma?

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

Vastaan itselleni, eli uskon puutteestahan tuossa vaan oli kyse. Kiila väliin ja vasaralla päähän, niin johan antautui.
vilif85
Viestit: 264
Liittynyt: 08 Huhti 2013 22:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Mondeo mk2 STW takanapa-asetelma?

Viesti Kirjoittaja vilif85 »

Mulla on ainakin tuollaiset "yhtä puuta" olevat varret omassa. Ihmettelinkin joskus kun niihin vaihdoin puslia että ei ole kaksiosaiset kuten alfamer väittää, vaan yhtä rautaa olkatuen kanssa. Prkl kun on jarruputket viety niistä läpi, muuten olisi ollutkin helppo puslanvaihto.. :lol:
Mondeo Ghia STW 1.8TD -98
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Re: Mondeo mk2 STW takanapa-asetelma?

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

vilif85 kirjoitti:Mulla on ainakin tuollaiset "yhtä puuta" olevat varret omassa. Ihmettelinkin joskus kun niihin vaihdoin puslia että ei ole kaksiosaiset kuten alfamer väittää, vaan yhtä rautaa olkatuen kanssa. Prkl kun on jarruputket viety niistä läpi, muuten olisi ollutkin helppo puslanvaihto.. :lol:
Hmm, käsijarruvaijeri kyllä menee sen tukivarren läpi, mutta jarruputket eivät.
vilif85
Viestit: 264
Liittynyt: 08 Huhti 2013 22:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Mondeo mk2 STW takanapa-asetelma?

Viesti Kirjoittaja vilif85 »

Ai niin päinhän se taisi ollakin.. Pari vuotta tuosta remontista aikaa. Ei voi kaikkea muistaa. :lol:
Mondeo Ghia STW 1.8TD -98
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
Vastaa Viestiin