aurauskulmien säätö

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

Ens kuussa pitäs nelipyörä-suuntaus tehdä ja ois yks kysymys

Elikkä kyse on vm 2000 1.6L sedan focuksesta

Mulla on tulossa hifiä konttiin noin 150-200kg, eli pitääkö mun säädättää kulmat kun paino on jo kontissa vai ilman? hifithän tulee olemaan tuolla kontissa jatkuvasti eli niitä ei oteta juuri koskaan pois sieltä paitsi silloin kun tehdään jotain muutoksia
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Säätö pysyvän painonlisäyksen jälkeen on mun mielipide. Takapyörien asento jo hieman muuttuu, kun konttiin
lisätään noinkin paljon painoa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

Tehdäämpä sitten näin :)
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

ois lisää kysyttävää enkä vitti tehä uutta topicia ni vaihtelen tässä puslia focuksen takapäähän ja huomasin että kuskinpuolen takajousi on poikki. eli mulla on nyt ylätukivarsi ja alatukitanko irti, mitä vielä pitää tehä että jousi lähtee pois? iskari? entä tuo alatukivarsi? tiettyhän mä sit vaihdan kummallekki puolelle uudet jouset

jostain luin että pitäis alatukivarren pultti irrottaa, onko näin? vai lähteekö pelkän iskarin irroittamalla? jousipuristimiahan minä en omista ja muistaakseni ne oli aika kalliitaki
entä tuo kallistuksen vakaajan ''koiranluu'' pitääkö se irroittaa?
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja terae »

Dollarihymy kirjoitti:ois lisää kysyttävää enkä vitti tehä uutta topicia ni vaihtelen tässä puslia focuksen takapäähän ja huomasin että kuskinpuolen takajousi on poikki. eli mulla on nyt ylätukivarsi ja alatukitanko irti, mitä vielä pitää tehä että jousi lähtee pois? iskari? entä tuo alatukivarsi? tiettyhän mä sit vaihdan kummallekki puolelle uudet jouset

jostain luin että pitäis alatukivarren pultti irrottaa, onko näin? vai lähteekö pelkän iskarin irroittamalla? jousipuristimiahan minä en omista ja muistaakseni ne oli aika kalliitaki
entä tuo kallistuksen vakaajan ''koiranluu'' pitääkö se irroittaa?
Osta vaikka tollaset - ei paljon köyhdy, mutta homma helpottuu.
http://motonet.fi/fi/tuote/804211/Kierr ... -2-kapalaa
Ne hienommat mallit maksaa 300-500 riippuen kuin hienot, mutta 14 euron osat hoitaa saman viran pikkasen isommalla työllä kun saa pyöritellä aikansa jousia nippuun ja auki.

En ole varma miten tuossa versiossa, mutta mk2 ja mk3 ainakin on prosessina vain alatukivarsi auki pyörän päästä irralleen ja jousi pois välistä, uus tilalle...ja se jousipuristin helpottaa erityisesti asentamista, mutta voit toki myös työntää sen alatukivarren paikoilleen käyttämällä esimerkiksi pitkää pullotunkkia puristimena kun jousi on paikoillaan, ilman jousipuristinta se jousi pitää saada kasaan joka tapauksessa siten että saa osat ympäriltä takaisin läjään ja siksi tukivarttakaan ei irroiteta molemmista päistä...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

terae kirjoitti: Osta vaikka tollaset - ei paljon köyhdy, mutta homma helpottuu.
http://motonet.fi/fi/tuote/804211/Kierr ... -2-kapalaa
Ne hienommat mallit maksaa 300-500 riippuen kuin hienot, mutta 14 euron osat hoitaa saman viran pikkasen isommalla työllä kun saa pyöritellä aikansa jousia nippuun ja auki.

En ole varma miten tuossa versiossa, mutta mk2 ja mk3 ainakin on prosessina vain alatukivarsi auki pyörän päästä irralleen ja jousi pois välistä, uus tilalle...ja se jousipuristin helpottaa erityisesti asentamista, mutta voit toki myös työntää sen alatukivarren paikoilleen käyttämällä esimerkiksi pitkää pullotunkkia puristimena kun jousi on paikoillaan, ilman jousipuristinta se jousi pitää saada kasaan joka tapauksessa siten että saa osat ympäriltä takaisin läjään ja siksi tukivarttakaan ei irroiteta molemmista päistä...
empä tullu ajatelleeksi että vaikka irrottaisin alatukivarren ja vaihtaisin jousen ni enhän mä saa sitä tukivartta takas paikalleen kun jousi estää sen :oops: mars motonettiin hakemaan tuo puristin
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jos teet maassa ja on toinen tunkki niin todennäköisesti sen sais ilmanki puristimia. Jos on erillisjousitettu takapää niin ite nosturilla vaan alatukivarren sisä- tai ulkopää irti ja iskari irti. Jousi tipahtaa syliin ja takasin saa kun ruttaa tukivarresta vaihteistonosturilla. Maassa tätä sijaistaisi toinen tunkki.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Dollarihymy
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46

Re: aurauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Dollarihymy »

Eli eilen sain motivaation vaihtaa nuo jouset, samalla vaihtu ylätukivarsi ja alatukitanko (huom ei alatukivarsi) puslat oli näissä loppu ja jos oisin vieny pajalle prässättäväksi uudet puslat ni hinta ois ollu jo melkeen sama ni laitoin kokonaan uudet tangot.

jousien vaihto meni ihan hyvin mutta kyllähän tuo melko per*****stä oli noilla puristimilla tehä, alatukivarren pultti kun ei suosiolla auennut joten kanta meni sileäksi, en jaksanu enää alkaa rälläköidä tuota pulttia pois joten tein puristimilla

tarviketorilta hain uudet jouset jotka oli merkiltään lesjöfors ja ihan vakio jouset, tuloksena oli että perä on nyt hieman jäykempi ja hieman korkeammalla. Alemmas se perä menee tuosta ku lyödään lisää painoa konttiin.

nyt vaan sitte varaamaan aika nelipyöräsuuntaukseen, eteen vaihdoin tukivarren pari kk sitten.
Vastaa Viestiin