Aurauskulmien säätö, mitä uutta osaa kannattaa vaihtaa?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Aurauskulmien säätö, mitä uutta osaa kannattaa vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Escort Mk6 täytyy viedä aurauskulmien säätöön vaihdettujen etualatukivarsien puslien takia.

Kysymys kuuluu, mitä muuta osaa kannattaisi vaihtaa varmuuden vuoksi? Suunataus kustantaa kuitenkin ~100 euron luokkaa, joten olisiko järkevää vaihtaa esim. alapalloja tai raidentangon päitä tai muuta joka vaikuttaa kulmien säätöön.

Autolla on kilometrejä 110 tkm ja ikää 18 v, ja etupää on vielä alkuperäisillä osilla.

ps. Oli kyllä hölmön hommaa vaihtaa pelkät puslat. Jos tekisin homman uudelleen, niin ehdottomasti ostaisin koko alatukivarren:

1. Puslat maksoi 10,80 euroa per puoli, kun koko alatukivarren olisi saanut 39,90 eurolla. Paketti sisälsi kaikki, mukaanlukien alapallonivelen, joka erikseen kustantaa 14,90e (M:llä alkava varaosakauppa).

2. Puslien irroitus alatukivarresta on pirunmoinen homma. Vanhoja ei saa prässättyä irti. Kumit saa mutta niiden ulkoholkki jää paikoilleen, koska toisella puolella vartta on kaulus estämässä. En keksinyt muuta tapaa saada holkki pois, kuin sahata rautasahalla se halki reiässä ja se vahingoittaa myös alatukivartta.

3. Vaihtotyöhön käytetty aika vähintään tuplaantuu, etenkin jos ei ole sopivia työkaluja juuri saatavilla, ns. parkkipaikkakorjaus.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Aurauskulmien säätö, mitä uutta osaa kannattaa vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ensin kannattaa katsoa ONKO missään väljää? jos ei ole niin säätöön vaan,eikös se olis hyvä käyttää säädoissä vaikka leiman jälkeen? sillonhan ei mitään väljää pidä olla?
Monessakaan autossa ei kulmat muutu jollei väljää ole eikä raidetangon ulkopäätä ole vaihettu ja kierretty eritasolle kuin ennen,jollei mitään muita säätökohtia ole?
Samaamieltä olen että puslienvaiholla ei ole järkeä JOS ei ole pajatyökaluja tarjolla jossain tai vaihtovarsia mihin puristelee puslat ja vahtaa alle sitten kun tulee muutakin purettavaa,hyvällä tuurilla se uusi alatukivarsi kestää niinkauan kun auto itsellä ajossa on!
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Aurauskulmien säätö, mitä uutta osaa kannattaa vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Tessu kirjoitti:Ensin kannattaa katsoa ONKO missään väljää? jos ei ole niin säätöön vaan,eikös se olis hyvä käyttää säädoissä vaikka leiman jälkeen? sillonhan ei mitään väljää pidä olla?
Minäkin uskoin katsastuksen jälkeen, että autossa ei ole väljää. Mutta en usko enää. Katsastuksessa hylkäys tuli vain toisen puolen puslista ja korjasin sen 2 kk takaperin. Silloin oli kiire saada auto käyttöön, ja vaihdoin vain yhden puolen leimalle.

Eilen kun oli aikaa, ja olin huomannut, että vaihdetun puolen rengas oli selvästi kulunut 2 kk aikana ulkoreunalta, aloin purkamaan vanhaa alatukivartta. Yllätys oli suuri, kun senkin puslat oli haperona. Katsastajalla taisikin olla kiire viikonlopun viettoon ja oli tyytyväinen kun löysi ensimmäisen hylkäyksen kannalta oleellisen vian.

Mutta tosiaan, eivät nivelet kovin heilu. Liikkuvat kyllä aika kevyesti sormilla. Ehkä niihin voisi lisätä vähän vaseliinia, kun suojakumitkin ovat hyvät.

Muokkaus: Saattaa olla, että aurauskin oikenee, kun molemmissa alatukivarsissa on ehjät puslat. Mutta hyvä se on tarkistaa kun suuntausta ei ole tehty kertaakaan sitten valmistuksen jälkeen.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Aurauskulmien säätö, mitä uutta osaa kannattaa vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Joo ja se 2kk ajelu on juuri voinu sen toisenkin puslan saada jo vaihtokuntoon,ei muuta kun katsoo väljät pois ja säädättää kulmat niin taas pelaa,ja varsinkin kun vaihtaa uudet renkaat ois syytä katsella väljiä paikkoja ja kulmia,monet on tuhonnu uudet renkaat ajamalla risalla alustalla! sitten ovat vielä syyttänet renkaita että JOOPA JOO
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Aurauskulmien säätö, mitä uutta osaa kannattaa vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Päivitystä tilanteeseen...

Nyt tekisi oikeasti mieli käydä onnittelemassa tätä mestarikatsastajaa, joka mielestä auto oli kunnossa, kun yksi väljä pusla oli vaihdettu. Esitti vielä pokkana Ford:ien asiantuntijaa... jep jep.
Nimittäin auto kävi 15 min visiitillä suuntauksessa ja korjaaja tuli laskun kanssa ilman, että teki autolle mitään. Syy oli ihan selvä: Uloimmat vetonivelet niin rikki, että ei kannata tehdä suuntausta ilman molempien vaihtoa. Oli siinä korjaaja vähän silmät pyöreänä, kun katsastus ei muka huomannut.

Ja mä kun luulin, että etujouset lonksuivat käännettäessä. Muutenhan ajo on ollut 95% suoraa, joten ääneen ei niin kiinnittänyt huomiota.

Kyllähän 4v vanhat Motonetin suojakumit olivat lähes rikki mutta kun katsastuksessa ei mitään mainittu nivelistä, niin tyytyväisenä ajatteli asian olevan ok. Pitää näköjään käydä itse auton alla katsomassa, että katsastaja käy kaikki läpi, kun siitä lystistä on kerran maksettu.

* Kai rikkinäinen/ääntelevä vetonivel pitäisi olla edes huomautuksen arvoinen vika?

ps. Kannattaako edes harkita muuta kuin alkuperäistä vetoniveltä? Ainakin tarvikesuojakumit tuntuvat heikommilta.
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Aurauskulmien säätö, mitä uutta osaa kannattaa vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja jyha »

Vetonvel ei vaikuta pyörien suuntaukseen, muuten kuin vaihtamisen aiheuttaman purkamisen kautta.
Pyöränkulmiin vaikuttavia niveliä löytyy raidetangosta, tukivarsista ja joustintuesta (jousi+iskari).
Tietysti jonkun näista nivelistä purkaminen ja kasaaminen saattaa aiheuttaa pienen eron suuntaukseen. Enemmän tosin vaikuttaa nivelien vaihtaminen valmistustoleranssien takia.
Mondeo 130 tdci -02
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Aurauskulmien säätö, mitä uutta osaa kannattaa vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Hankala työ löytää uloimmaisia vetoniveliä. Ford:in huolto tarjosi vain kokonaisia vetoakseleita, hinta oli karkeasti 200 e/kpl.

Motosta olisi löytynyt irtonaisia vetoniveliä mutta usko ei oikein riittänyt italialaisiin Interparts osiin. Aika usein tarjolla on ollut myös vähän kalliimpi & kestävämpi varaosa muttei tällä kertaa.

Siispä piti suunnistaa hetki netissä. Saksanmaalta löytyi Partsrunner.de kauppa, jolla oli tarjota SKF:n niveltä (mainostivat alkuperäiseksi tai -laatuiseksi osaksi). Loppusumma oli vain 20e kalliimpi, kun italian osat. Viikon kuluttua nähdään, onko käsissä oikeat osat.
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Aurauskulmien säätö, mitä uutta osaa kannattaa vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Jollei se vetonivel ole naputtanu eikä kolissu sillon kun leimalla oli niin eipä se niisä huomauta,mulla on loota jysähtäny aina kytkintä nostettaessa JO varmaan 10v eikä oo mitään sanonu,nyt pitäs loota vaihtaa kun rikkoo vetarit väljyydellään!
Vastaa Viestiin