Focus 2009 käsijarrun toiminta ihmetyttää

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Focus 2009 käsijarrun toiminta ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja KajS »

Jos täällä ykköstien väärässä päässä saisi mukavasta Fordhuollosta tuollaisen diagnoosin, hakisin Motonetista uudet satulat à 89,90+20,00 (23-9577 ja 23-9578) ja veisin auton mukavalle eifoordkorjaamolle, jossa Mika hoitaa homman kohtuukustannuksin ja vastuullisesti.

Joskus tulee sellainen olo näistä "tonnin jarrusatulat"-jutuista, että noissa premium huolloissa ihmistä siis asiakasta pidetään joko tyhmänä tai idioottina tai sitten kumpaakin...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus 2009 käsijarrun toiminta ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja anon »

Yhdyn edelliseen, VAUNULASSA Mondeoon -97 vaihdettiin etupyörän laakeri, niin yrittivät myydä uuden etunavan, selityksellä, että vanha napa on väljä.Sinne laitettiin pyynnöstäni vanha "VÄLJÄ" napa ja toimi niin kuin pitääkin.Kyllä näyttää todella siltä, että korjaamot olettaa ettei asiakkaat, nykyisin entinen, ei ymmärrä autoista mitään.
En todellakaan voi suositella VAUNULAA missään muodossa.
PS.Niin se napa ei olisi maksanut ,kuin 400E
Mondeo -09 2.5T
:ford:
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Focus 2009 käsijarrun toiminta ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Alkuperäisellä osalla on alkuperäisen hinta, tarvikkeella tarvikkeen.
Kyllä nuo kunnostetut osat on välillä sellaista sutta ja sekundaa, kukaan ei edes tiedä onko ainoastaan runko vanhaa.
Hammastangotkin on usein tyylikkäästi maalattu mustiksi hieman sinnepäin, on niitä vuotavia "uusia" hammastankojakin nähty.

Ja tuohon satulan kunnostukseen menee helposti uuden satulan hinta, eikä mitään takeita ole toiminnasta ennenkuin kokeilee. Jos se ei toimikaan, niin aikaa on jo tuhraantunut.
Tuohon se uuden satulan vaihto perustuu.
Jokainen voi itse omalla ajallaan purkaa ja koittaa ehjätä jos siltä tuntuu. Omalle ajalleenhan ei kukaan määrittele hintaa.

Oma näkemykseni asiasta, jokainen saa olla mitä mieltä tykkää.
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Focus 2009 käsijarrun toiminta ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

SimoHirvonen kirjoitti: Auto kävi tänään muussa huollossa, jossa samalla pyysin heitä kokeilee käppäriä ja kertoo mulle mikä rikki ja millä korjaantuu...
Hakiessa vastaus, että toinen satula rikki. Kysyin, että kumpi satula? Vastaus, eivät tiedä kumpi. Kysyin miten se on rikki? Vastaus: tällaisissa tilanteissa
vaihdamme satulan, 392 euroa/kpl. :oops: eli ei näitä näköjään haluta tutkia. Uutta vaa halutaan pistää kehiin.
Saman hekin totes, että paikallaan käppäri toimii, mutta ajaessa ei. Nesteitä ei nyt vaihdettu, kun he suositteli vaihtamaan ne satulan vaihdon
yhteydessä. Oli kyllä loppuun hieman kuitattava, että eikös se hieman vaikeuta tätä huoltoa, jos ette tiedä kumpi oli rikki..että kerralla
kummatki satulat vaa ja 1000e (juuri niinkuin yritäedes sanoi). Ja hiljaisuus. Jäi jokseenki kakin maku kyllä ny. En oo
ihan äkistää kyllä pistämässä tollasta summaa kehiin ilman kunnon tutkiskelua. Kai se on kesää odoteltava et
pääsee ite tutkii.

No kurkkaapas takarenkaisiin molemmin puolin ja onko toinen satula eri kohdassa,kuin toinen?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 2009 käsijarrun toiminta ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Noi uudenmalliset satulat, joissa käsijarru käyttää levyä on ehkä huonoimmat keksinnöt ikinä. Harvemmin perhekokoisissa autoissa olisi edes tarvetta levyjarruille takana. Jotkut valmistajat ovat älynneet pitää sen rumpusysteemin käsijarrulla ja käyttöjarrun levyllä. Ihan toimiva systeemi, mutta ne käsijarrukengät ennenpitkää mädäntyy pystyyn. Automaateissa vielä enemmän.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2009 käsijarrun toiminta ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

No mites käviskö tällanen maalaisjärjellä ajateltu syy vastaukseks, että entäpä jos ne takapalat on kulunu riittävän
paljon ja se automaattisäädön jousen liike ei riitä polkematta pedalia liikuttamaan mäntää tarpeeksi. Sit taas ku paikallaan
polkasen pedalia ni ne palat on jo kiinni levyssä ja sen takia taas toimii. Koitin nimittäin paikallaan
painamatta pedalia ni muutaman vedon jälkeen se löysty taas veltoks. Taidanpa vaihtaa palat ite taakse ni on
ainakin se poissuljettu. 70000km ajetut palat takana. Silmämääräisesti ne ei oo lähellekään loppu mut ton
käppärin toiminnan kannalta kysymys.

Googlettelin et mk2 ja facelift ST:ssä taitaa olla sama takasatula. Levy tais olla takana 265mm tjsp.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Focus 2009 käsijarrun toiminta ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Tänään huvikseni kokeilin omaa käsijarrua. Oli -5 astetta pakkasta ja kiskasin oikealle ja vasemmalle käsijarrun,kun käänsin niin hienosti toimi. Taannoin oli yli -20 astetta niin oli kässäri veltto,kuin veltto virtanen :lol:

Mulla on jarrupalat viimisen päälle kunnossa.
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 2009 käsijarrun toiminta ihmetyttää

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Otanpa tän oman vanhan aiheen esiin, kun sain vähän vahvistuksia omille epäilyksilleni.
Kävin nimittäin nyt ekaa kertaa katsastaa ton auton. Vähän jännäsin mikä on tuomio käsijarrusta,
mutta toisaalta luotin siihen et se toimii kun sitä ei ole vauhdista sen koomin nyitty. Automaattisäädön
olis pitäny ny palautua, jos se ei mennyt pois asennostaan ja rikki.

Jah niinhän se meni läpi heittämällä. Jonkun verran oli käsijarrussa heittoa puolien välillä. Vasen puoli 1.6 kN ja oikea 2.0 kN.
Pidän tota tulosta käsijarrulle tosi hyvänä, vaikka eroa vähän onkin. Takapyörien käyttöjarrussa ei ollu puolien välillä eroa.
Taakse ei ole koskaan vaihdettu vielä levyjä eikä paloja, joten toi ero voi mennä jo materiaalin kuluman piikkiin
näin 78tkm kohdalla.

Summa summarum. Vakio Focuksella ei kannata tehä käppärikäännöstä kuivalla asfaltilla =) Käppäri on toiminu vuodenpäivät
pysäköidessä normaalisti mut se tosiaan vaatii sen et pitää polkasta pedalia ja sit vetää kahvasta.

Etujarruista tuli aika hyvät 3.2kN arvot ku kävin vähän lämmittelee niitä ennen katsastusta :]]
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Vastaa Viestiin