Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Heidi P
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Touko 2013 17:45

Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??

Viesti Kirjoittaja Heidi P »

Poikittainen takatukivarsi pitäisi vaihtaa, ja irroittaminen meni kikkailuksi. Sisempi pultti piti rälläköidä rikki, oli niin ruostunut. Kyseessä näytti olevan vähän erikoisempi versio, ja nyt sitten pitäisi löytää uusi tilalle, mutta mistä? Vai voiko tilalle laittaa jonkun ihan normipultin tilalle? Jos, niin minkä kokoisen?

Kiitos avusta etukäteen!
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Vaihdat siis sitä tukivartta jota vasten jousikin tulee ?
Kyseinen pultti on epäkesko, koska ko. pultilla säädetään aurausta. Pultin saat marmoritiskiltä.

Suosittelen nelipyöräsuuntausta vaihdon jälkeen.
Heidi P
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Touko 2013 17:45

Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??

Viesti Kirjoittaja Heidi P »

Kiitos vastauksesta, juurikin tuota osaa olen vaihtamassa. Blondi tarkentaa - tarkoittaako marmoritiski samaa, kuin että alkuperäisosa eikä tarvikkeena saa? :D Pitää huomenna soitella ja kysellä perään.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Heidi P kirjoitti:Kiitos vastauksesta, juurikin tuota osaa olen vaihtamassa. Blondi tarkentaa - tarkoittaako marmoritiski samaa, kuin että alkuperäisosa eikä tarvikkeena saa? :D Pitää huomenna soitella ja kysellä perään.
Juu, alkuperäisosana. En usko, että tuota tarvikkeena saa.
Heidi P
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Touko 2013 17:45

Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??

Viesti Kirjoittaja Heidi P »

Ok, siispä suunta marmoritiskille. On kyllä taas vaikeeks tehty... :roll: :mrgreen:
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Poikittainen takatukivarsihan se minunkin pitäisi vaihtaa puhkiruostuneen jousikupin takia. Millaisilla työkaluilla tuon koiranluun eli vakaajan tukitangon saa irti tukivarresta kun se on siellä tukivarressa syvennyksessä? Kuusiokolon saa siihen paikalleen, mutta millä pyörittää mutteria? Meinasin jo että ottaisin koiranluun irti vakaajasta, mutta siinäkin tulee ongelmaksi riittävän voiman saaminen mutteriin. Pulttipyssyä noihin pitäisi tarjota, mutta milläpä pidät kiinni jottei akseli vaan pyöri...

Edit: silmukka-avainhan sinne menee, hieman on sellaisella perus silmukka-avaimella vääntää muodon ja lyhyyden takia. Eikä ei toivettakaan että irti. Silmukka-avaimeen putkesta lisävartta...ja sitten korkkasi koiranluun kuusiokolo. Sitten ylempää mutteria kokeilemaan ja lopussaan sama homma. Muttereita kylvetetty öljyssä ja pienellä kaasupolttimella lämmitetty eikä auttanut. Lopussa pirraasin koko ylemmän mutterin pois että tukivarsi olisi mahdollista irrottaa. Koiranluun alapään mutteri irtosi sitten niin että apina pihdeilä pidin toiselta puolelta juuresta kiinni ja pulttipyssyllä hetken paukutuksella irtosi. Ihme ja kumma, ei tullut sille puolle kumiin jälkeäkään. Yläpään takia joutuu uusimaan koiranluun.

Onneksi muut takatukivarren kiinnitykset aukesi helposti. Jousi pitäisi puristella...

Miten te otatte noita koiranluita/yhdystankoja irti?
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Pitikin mennä sanomaan että kaikki irtosi. Tukivarren sisemmästä pultista irtosi kyllä mutteri, mutta pultti ei liikahdakaan. Eikös sen pitäisi lähteä pois ihan lyömällä läpi?
Tessu
Viestit: 1701
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Mondeo III farkku-takatukivarren pultti??

Viesti Kirjoittaja Tessu »

ite ottanu aina sen periaatteen että kun joutuu alustasta jotain irrottamaan niin on sitten uudet/ehjät osat jo pöydällä,maantie suola kuiteskin on syöny jo kaiken pois millä enää mitään tekis ja monesti on paras ottaa se suurempi kokonaisuus alta kokonaan pois eikä esim.takoa auton alla tukivarresta jotain osaa pois kun ei mahdu eikä saa irti kun ei voi lämmittää painaa tms.
Monesti alustan osat on ollu kiinni JOPA auton valmistuspäivästä asti niin ei ihme jos tiukassa on!
Ja uudet osat laitan kiinni rasvat/tahnat välissä niin irtoo jos joutuu vuoden päästä aukomaan uudelleen.
Vastaa Viestiin