sierra alatukivarresta

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja choesos »

mahtaako toi käydä 92 is sierraan http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat näytti olevan vm:89 1cm lyhyempi mitä tuossa 92 on oikealle on tulossa
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja tursas »

Linkki:
Keskiviikko 1.5. Vapunpäivä SULJETTU
En kyllä tiedä nyt mitä tarkoitat ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Tuo nettikataloogi toimii sillee että jos kopioit osoteriviltä ni tullee vaan tuo linkki, mutta se osaan vievä linkki pitää kopioida siitä kun klikkaa oikeaa tuotetta ja sitten sielä alhaalta sellainen pitempi linkki, tekstin "Suoralinkki" alapuolelta. Eli esim. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=17-1548

Ja tuossa ainakin sopivuudeksi mainittu kaikki vuosimallit.
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja choesos »

niin näytti olevan se suora linkki mut kuinka pitkä on tukivarsi? mulla on kahta kokoa vm90 34.5 ja vm:92 on 35.5 toi uudempi on is mallin sierra
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Minun mielestä Sierraan ei ole kuin 2 tyyppistä tukivartta, 2wd ja 4wd. Näissä on erilainen kiinnitys navan puolella (2wd on mutterilla, 4wd pinnapultilla). Kaikkiin vuosimalleihin sama varsi, valinta siis vain vetotavan mukaan.

Jos todella on 2 erimittaista tukivartta samalla kiinnityksellä, niin tämä on uusi tieto. Jos minä ostaisin, niin ottaisin 1cm pidemmät. Tulee eteen vähän negatiivista camberia, parempi pito ja tunnokkaampi ohjaus. Haittapuolena uraherkkyys.

Scorpiossa on muuten identtinen varsi kuin Sierra 2wd, mutta se on pidempi - muistini mukaan kuitenkin enemmän kuin 10mm. :? Olisiko kuitenkin Scorpion varsi tuo choesosin toinen?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja choesos »

nyt siin on se lyhyempi tukivarsi siin silti ottaa vanne ottaa iskariin kiini kuinka vaikea on vaihtaa se kaantö juttu sinne pohjaan?

ps:etu vakaaja näytti olevan 28 eiks vakio ole 26? leveemälle menee mitä toisessa sierassa

pss:85BB-3078-BA-R oli siin kyljessä

http://aijaa.com/or5g0e

http://aijaa.com/z60YdC

taitaa olla sorpionista

Scorpio mk1 tukivarren pituus on 325mm.
Sierran tukivarren pituus on 310mm.
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Sierrassa on myös ollu 28 vakaajaa, taitaa olla kaikissa -90 vuosimallin jälkeen, ainakin kaikissa -92 vuosimalleissa on ollut tuo vakaaja koneesta ja korimallista riippumatta. Vakiona nuita on ollu 22, 24, 26 ja 28 millinen. Vakaajien leveys myös vaihtelee, kahdessa samanlaisessa Sierrassa voi olla toisessa leveämpi vakaaja kuin toisessa, en tiedä mistä se johtuu. Joskus menevät suoraan kiinni tukivarsiin ja joskus saa liinojen kans puristaa kapeammaksi.

Mittaa sen pituus, jos se irti otettu on tuo 325 millinen niin sitten se on Scorpionista. Muutos kyllä pitäis olla näkyvä nyt kun olet vaihtanut tuon lyhyemmän sinne.
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja choesos »

kokonais pituus oli 35.5cm kun mittasin ja löyty hallista vasemman puolen alatukivarsi oli sama pituus kuin oikean puolen oli en tiiä mistä on kun aina ollut sierroja mulla.

eiks scorpionis ole leveämpi raideväli tai se ohjaus tanko?
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

choesos kirjoitti:nyt siin on se lyhyempi tukivarsi siin silti ottaa vanne ottaa iskariin kiini kuinka vaikea on vaihtaa se kaantö juttu sinne pohjaan?

ps:etu vakaaja näytti olevan 28 eiks vakio ole 26? leveemälle menee mitä toisessa sierassa

pss:85BB-3078-BA-R oli siin kyljessä

http://aijaa.com/or5g0e

http://aijaa.com/z60YdC

taitaa olla sorpionista

Scorpio mk1 tukivarren pituus on 325mm.
Sierran tukivarren pituus on 310mm.
Sierran etutuenta on semmoinen, ettei tukivarren pituus vaikuta siihen raapiiko rengas iskariin vai ei. Kurkkaa auton alle niin ymmärrät kyllä. Vakaajakaan ei tähän mittaan vaikuta. Kaikkiin muihin raapimisiin näillä onkin merkitystä, mutta ei iskariin. :lol:

Tuo tukivarsi kuvassa on juurikin 2wd. Onko Scorpiosta va Sierrasta, en osaa osanumeron perusteella sanoa (oma varaosa oli muuten sama numero, mutta toiseksiviimeinen merkki A:n sijaan B ja sitten TRW).

Pohditaan se iskariin raapiminen tuossa toisessa aloittamassasi ketjussa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja choesos »

jep pohditaan siel päivitin viimeistä kummenttia
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

-
Viimeksi muokannut Tessu, 06 Marras 2014 01:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Warro
Viestit: 384
Liittynyt: 23 Loka 2010 22:09

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja Warro »

Jos tolppaan raapii kiinni ni siinä ei oo mitään väliä minkämittaset jouset on, se pyörän ja tolpan väli kun ei siitä muutu. Jotku bilteman 3mm levikepalat vaan väliin jos niin pienestä on kiinni että vähän sipsuttaa tolppaan kiinni ni avot.
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

-
Viimeksi muokannut Tessu, 06 Marras 2014 01:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja choesos »

omassa sierassa olivika iskarin yläpään laakerissa oli väljäks mennyt
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

-
Viimeksi muokannut Tessu, 06 Marras 2014 01:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
choesos
Viestit: 358
Liittynyt: 21 Touko 2010 18:03
Paikkakunta: salahmi

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja choesos »

ois pitänyt heti sillon tajuta se mut ei tullut mieleen vaihoin aikapaljon osia ennenkun tuli mieleen se iskarin yläkumi
sierra 90 4x4 tuleva käyttis
Blacksmith
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Heinä 2012 21:35

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja Blacksmith »

Sellasta lähdin kysselemään, että kuuluuko renkaan liiikkua edestakas alatukivarren puslasta. Uudet alatukivarrret juuri vaihdettu ja tiettyhän sen alatukivarren pusla antaa periksi että on hieman joustoa.?
Ford Sierra -92
Ford Mustang HT -67
Suzuki PV -87
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Blacksmith kirjoitti:Sellasta lähdin kysselemään, että kuuluuko renkaan liiikkua edestakas alatukivarren puslasta. Uudet alatukivarrret juuri vaihdettu ja tiettyhän sen alatukivarren pusla antaa periksi että on hieman joustoa.?
No, vähän se kumipusla toki antaa periksi jos oikein riuhtoo, mutta kallistuksenvaimentaja paikallaan en ainakaan minä muista saaneeni sitä koskaan antamaan periksi. Eli, jos väljää on käsikopelolla, niin tuomitsisin puslan olevan kaput.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

-
Viimeksi muokannut Tessu, 06 Marras 2014 01:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dart -66
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Touko 2005 19:41
Paikkakunta: Mäkelä, siin Lahen vieres´

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja dart -66 »

choesos kirjoitti: pss:85BB-3078-BA-R oli siin kyljessä

http://aijaa.com/or5g0e

http://aijaa.com/z60YdC

taitaa olla sorpionista
On Scorpiosta, Sierran tukivarren numero alkaa 83...
...maasta ne ovat tulleet
maaksi ne ovat jälleen tuleva...

Mondeo 1,8 STW -00 (R)E85
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Noihin aiempiin pusliin liittyen... On totta että Sierran kumipuslat antaa vähän huonon tuntuman, mutta se syy on kyllä myös Sierran jo muutenkin löysässä etupäässä/huonossa pitkittäistuennassa. Tietty sitä vakio-etupäätkin voi terävöittää esim. uretaanipuslilla, jolloin alkaa saada jotain feedbackia ratin kautta.

Ja sellaisen huomion oon myös tehny, että jos autoa ei ole madallettu, niin on talvella/liukkailla aika hyvää ajaa, ihan perus kumipuslilla :shock: Eli pyöräkulmillakin (jotka madaltaessa muuttuu) on ilmeisesti jokin rooli tunnokkuuteen. Itsellä verrokkeina viime talvelta kaksi saman korimallin Sierraa, joista toisessa 26mm etuvakaaja, uretaanipuslat, 40mm madallus JA toinen alustaltaan täysin vakio (madaltamaton ja 24mm etuvakaaja) ties kuinka vanhoilla puslilla ja nivelillä, mutta tämä jälkimmäinen ei paljoa talviajossa hävinnyt tuolle rakennetulle.

Sekoitin ehkä nyt vähän pakkaa, mutta aihe on moniulotteinen, eikö? :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

-
Viimeksi muokannut Tessu, 06 Marras 2014 01:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Minä en osaa selittää tuota teoreettisesti tyhjentävästi enkä edes yritä. Jokamiestermein kerrottuna olen ymmärtänyt ilmiön näin:

Madallettu alusta on lähes poikkeuksetta kovempi kuin vakioalusta. Samoin kovemmat puslat lisäävät alustan yleistä kovuutta joka sitten puolestaan vaikuttaa siihen, että kuinka nopeita muutoksia renkaan kosketuspinnan ja tien välissä tapahtuu. Kun voimat ylittävät tarjolla olevan tienpinnan ja renkaan yhteiset ominaisuudet, irtoaa rengas luistoon.

Asfaltilla on sen verran marginaalia, että nopeatkaan muutokset voimissa eivät johda hallitsemattomasti pidon irtoamiseen - lisäksi pinta on yleensä varsin tasainen ja siksi muutosten nopeus vähän tasoittuu. Varsinkin soralla nopeat muutokset ovat myrkkyä pidolle ja ilmiötä korostaa vielä tiellä oleva kuulalaakerointi ja nimismiehen kihara. Soralla tai lumella ei ole yhtään ylimääräistä marginaalia, vaan renkaan pito ylittyy helposti ihan tavallisellakin ajolla.

Tästä syystä arkielämän havainto siitä, että sorapätkä tullaan vakioalustalla madallettua kovempaan on ihan looginen. Pehmeämpi alusta pienentää renkan kosketuspinnan voimien muutospiikkejä ja siksi kuljettajan on helpompi pitää auto optimaalisella ajolinjalla.

Ralliautoista on hauska bongailla näitä asioita ympäristössä, jossa pystytään alustaa optimoimaan melkein rajatta eri alustoille. Tuossa pätkässä pääsee bongailemaan alustaa alkupuolen soralla ja puolen välin jälkeen asfaltilla.

Sierran etutukivarren tuennan pehmeys karisee helposti vaihtamalla uretaanipuslat tukivarteen ja kallistuksenvaimentajan kiinnitykseen. Kestävätkin ovat mokomat - omat ovat vuodelta 2008.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Voi olla etten oivaltanut kaikkea, mutta kyllä ainakin mun mielestä asfaltilla pito katoaa paljon terävämmin/äkillisesti kuin lumella tai soralla, eli asfaltilla kuivalla ja varsinkin märällä vastaohjausliikkeen joudun ainakin itse tekemään paljon terävämmin kuin soralla tai lumella jossa pidon raja on jotenkin "pehmeämpi". Tämä on kai yksi syy, miksi innokkaimmat kylän "rallikuskit" odottavat talven tuloa :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: sierra alatukivarresta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

duckworth kirjoitti:Voi olla etten oivaltanut kaikkea, mutta kyllä ainakin mun mielestä asfaltilla pito katoaa paljon terävämmin/äkillisesti kuin lumella tai soralla, eli asfaltilla kuivalla ja varsinkin märällä vastaohjausliikkeen joudun ainakin itse tekemään paljon terävämmin kuin soralla tai lumella jossa pidon raja on jotenkin "pehmeämpi". Tämä on kai yksi syy, miksi innokkaimmat kylän "rallikuskit" odottavat talven tuloa :lol:
Juuri tuota tarkoitin sillä, että pehmeä alusta tasoittaa niitä piikkejä. Hyvin kuvattu kokemusperäisesti tilanne. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin