Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
hessu79

Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja hessu79 »

Vaimoni auto Mondeo vm 2003. 1.8 bensa.
Käsijarru ekan kerran laitettiin vuosi sitten ku ei toiminu ollenkaan uudet vaijerit tuli, nyt alkoi ongelmat uudelleen, 2 viikkoa sitten vein auton korjaamolle koska kuskin puoleinen takarengas tulikuuma, palanu haju ,korjaaja sanoi käsijarru laahasi oli voidellu kaikki ja taas toimii. nyt alkoi uudelleen ongelmat eli takarengas kuuma ja palanu haju tulee ja käsijarru ei toimi. oletan että vika on käsijarrussa, onko vinkkejä minkalaisilla toimenpiteillä sais kuntoon? en ole asiantuntia mutta aattelin jos ite pystys korjaamaan? auttasko käsiajarrun kiristys`? minkalaisilla toimenpiteillä sais kuntoon? ei huvittas korjaamolle viedä ja ootella taas iso laskua...
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Helpoin ja aloittelevalle tsi miehelle sopiva vaihtoehto voisi olla tehdasuusittujen takasatuloiden vaihto. Samalla on hyvä vaihtaa jarruneste ja ilmata systeemi.

Tuosta pitäisi selvitä korjausoppaalla ja 2 saturaisella itse laittamalla (riippuu ostospaikasta saako molemmat puolet tuohon rahaan) ja tarvikkeet saa biltema/motonet varaosaliikkeistä.

Jos haluaa laittaa kerralla kuntoon, niin molemmat satulat, palat ja levyt uusiksi. :shock: Ja tarkista ettei se kässärivaijeri ole sittenkin jumahtanut - jotkut noista on todella kuivia uutena ja siinä hajoaa tiiviste äkkiä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

hessu79 kirjoitti:ei huvittas korjaamolle viedä ja ootella taas iso laskua...
Tuosta nyt ihan ekana. Mistä maksoit silloin kaksi viikkoa sitten? Lukeeko kuitissi jarrutyö yms.? Jos on näin niin työ on edelleen Autoalan neuvottelukunnan sopimien moottoriajoneuvojen korjausehtojen mukaisesti takuunalainen. Takuuhan on 15.000km / 6kk kumpi aikaisemmin täyttyy.


Sitten tuohon itse ongelmaan. Tuossa Mondeossasi takajarrusatula toimii myös käsijarrumekanismina. Eli takana ei ole erikseen käsijarrukenkää ja -rumpua vaan samat jarrut, joita jalallasi käytät toimii myös käsijarruna.

Noista kertomista ongelmiesi perusteella voisin väittää, että takajarrusatulasi ei palauta mäntää. Viat ovat juuri kuvailemasi oloisia. Vanne kuumenee, laahaa, ei irroita ja haju johtuu käryävistä jarrupaloista. Kiristys ei enään auta vaan nyt on laitettava "kaikki uutta". Takajarrusatulaa ei kannata ruveta huoltamaan, sillä se on kannattamatonta, eikä laadusta voi mennä takuuseen. Uusittavaa siellä on siis takajarrusatula ja palat ~150€ yhteensä. Kärähtäneiden jarrupalojen kitkaominaisuudet on kuumenemisen johdosta menneet ja täytyy vaihtaa.

Korjaamo ottaa vastaan vain sellaisia korjauksia, joihin sillä on pätevyys. Korjaamo ilmoittaa selkeällä tavalla erikoisosaamisestaan ja valtuutuksistaan:

Tämä vika on mielestäni hyvin selkeä ja helppo diagnosoida, etenkin dynamometrillä ja ilmankin. Tämän takia en ikinä suosittelisi käyttämään mitään sellaista korjaamoa, etenkään jarrukorjauksiin, jolla ei ole käytössään jarrudynamometriä.

Tässä vaiheessa suosittelen, ettet tee mitään autolle itse, etkä kenenkään muunkaan toimesta, sillä vain tällä tavoin työn takuu on vielä voimassa. Ota yhteyttä korjaamoon, selitä tilanne ja vaativasi asian korjausta, sillä tuo ongelma on esiintynyt heidän töittensä jälkeen. Jos sitä oli ennen huoltoa, olisi heidän pitänyt huomata se. Jos on oikein vittumainen korjaamo niin vaadit sitten hinauksen vielä, sillä hehän päästivät jarruvikaisen auton liikenteeseen :D.

Mikäli korjaamo ei vaihtanut mitään uutta osaa sinne takajarruihin ovat he vastuussa vaan tekemästään työstä. Eli sulle jäis maksettavaksi nuo osat. Pidä huoli, että molempien puolien jarrupalat vaihdetaan, sillä nämä myydään pareittain ja on tarkoitettu vaihdettavaksi pareittain. Jos on napinaa niin ystävällisesti muistuta heitä kuluttajasuojaviraston olemassaolosta. :wink:

Sellasta mulla vaan oli.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tietämättä, että mitä on autoa korjaamolle vietäessä sovittu, niin en ekaksi alkaisi neuvomaan riitelemään ja uhkailemaan kaiken maailman viranomaisilla. Jätetään tämmöiset aseet vaikka niille tsi polo/dsg passat miehille auton arvoisine korjauskuluineen.

Mösjöö on oikeassa siinä, että jarrusatulan herkistely tai voitelu harvoin korjaa ongelmaa pysyvästi - korjaamon olisi pitänyt tämä tietää ja kertoa se asiakkaalle. Jos näin on menetelty, riitely on kaikkien osapuolten ajan ja rahan haaskausta. Sovittelevampi lähestymistapa olisi mennä kuitin kanssa neuvottelemaan kunnon korjauksesta ja osista. Luultavasti tulevat tuntihinnassa tai osissa vähän vastaan. Kauheita ei kannata odottaa, kun alunperin tuohon voiteluun ei ole edes tuntia mennyt - tapahtunut vahinko on rahallisesti mitattuna pieni, vaikka mielipaha kus3tetuksi tulemisesta onkin priceless. :mrgreen:

Aikoinaan pistin Focuksen vaihtoon, kun vedin herneen aika syvälle merkkikorjaamon valohoidettua silloisen käyttiksen etujarrua. Sittemmin olen opetellutkin tekemään itse - ja autokin oli vaimon. :wink:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Naapurin vanhamies tuskastui kanssa merkkihuollon valo ja aikamatkahoitoon,(kyse EI ole Voortista).
Menipä sitten oikein jarrukorjaamoon ja katsoppas vaan jopas on jarrut toiminu ihan hyvin jo kohta vuoden!!
Samanlaista vikaa oli hänelläkin että jumitti,no hyvä kun löysi semmosen paikan missä osataan ja miksipä ei kun on senalan ammattilainen!
Itsekkin voi tehdä kun tietää mitä tekee ja huomio sen että koska alkaa olla kaikki osat vaihtorajassa,ruosteista,väljää, korppua ei voi enää korjata
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Osaamista varmasti on kaikkialla, ongelma taitaa vaan enemmän olla viitsimisessä ja kannattavuudessa. En kyllä tiedä mikä työ merkillä olisi järin kannattavaa toimintaa. Tuskin siinä kovin isoja voittoeuroja tilitetä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
nurppa
Viestit: 149
Liittynyt: 13 Touko 2009 21:58
Paikkakunta: Juornaankylä (Askola)

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja nurppa »

Kaverilla ei foortti niin käsijarruvaijerin suojamuovi oli sulannu ku olivat unohtaneet pakoputken lämpösuojan pois. Pääs kuraa ja vettä sisälle joka aiheutti jumittumista. Se myös käytti jarru huollossa jumittumisen takia usein,ennen kuin huomasivat sulamisen.
Ford kerran niin aina Ford
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Itse vaihdoin taakse vaijerit, satulat, palat, ja letkut ja jarrunesteet meni reilu 400€ rahaa ja parituntia omaa aikaa ja taas toimii kuin uudet!

Vaijerien vaihdolla ei ole mitään hyötyä jos sautula jumittaa ja satulan rasvaus ei auta mitään jos se itse mekanismi jumittaa siellä männän sisällä niinku mulla ja 99% muissakin tapauksissa, joko purkaa ja putsaa ja ajaa vuoden tai sitten ostaa uutta osaa ja ajaa +5 vuotta!?

Letkut kannattaa vaihtaa samalla kun on satula irti niin ei tarvitse niistä välittää enään myöhemmin että happanee ja murtuu ja samalla vaihtaa tuoreet jarrunesteet....

Niin ja rasvatkaa ne uudet vaijerit, eli vaijeri roikkumaan ja öljyä sinne sisään niin kauan kun toisesta päästä alkaa tulemaan öljyä, pidentää vaijerin ikää huomattavasti...
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja KajS »

Täyttä asiaa tuo edellä ja viimeisenä vinkkinä tuo:
hluukkonen kirjoitti: Niin ja rasvatkaa ne uudet vaijerit, eli vaijeri roikkumaan ja öljyä sinne sisään niin kauan kun toisesta päästä alkaa tulemaan öljyä, pidentää vaijerin ikää huomattavasti...
Itse tuuppasin vaijerin ja kuoren väliin ihan perus-crc:tä. Ruuttasin, kunnes tuli läpi. Sitten jätin ne yön yli U-kaarelle ja seuraavana päivänä ennen asennusta vielä varmistuin, että voiteluainetta oli riittävästi. Nyt on 1,5 vee toiminut käsijarru hyvin. Seuraavaksi vaihdan sitten ne satulat, jotka jo kerran palautin...

Muuten, jarrupalat on aika äkkiä morjens, jos jarru laahaa. Joten ne menee vaihtoon aina, kun takajarrut temppuilee, paloja ei voi herkistää, elvyttää yms.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

KajS kirjoitti:Täyttä asiaa tuo edellä ja viimeisenä vinkkinä tuo:
Itse tuuppasin vaijerin ja kuoren väliin ihan perus-crc:tä. Ruuttasin, kunnes tuli läpi. Sitten jätin ne yön yli U-kaarelle ja seuraavana päivänä ennen asennusta vielä varmistuin, että voiteluainetta oli riittävästi. Nyt on 1,5 vee toiminut käsijarru hyvin. Seuraavaksi vaihdan sitten ne satulat, jotka jo kerran palautin...

Muuten, jarrupalat on aika äkkiä morjens, jos jarru laahaa. Joten ne menee vaihtoon aina, kun takajarrut temppuilee, paloja ei voi herkistää, elvyttää yms.
Itselläni kävi juurikin tämä, vuosi aikasemmin olin katsonut että palat on kuin uuden ja kun rupesin satuloita irroittamaan oli pintaa paloissa enään 3-4mm! :evil: Eikun uusia hakemaan! 8)
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja Tessu »

IHAN oikeat neuvot kyllä!
Kaikki vaijerit kannattaa rasvata mitkä vaan pystyy,elinikä varmasti pitenee huomattavasti ja jos on pölysuojia tms päissä niin nekin kunnolliset ja paikoillen,kyllähän ne korjaajat aina sanoo että joo joo ei niitä enää rasvata tarvii kun on teflonmuovit ympärillä,no sehän tuo niille vaan enempi työtä kun EI rasvata
nikob
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Helmi 2016 20:57

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja nikob »

Huomannut tuossa parin päivän aikana että ST:n kuskinpuoleinen takavanne lämpiää ajossa, tuossa tuonne pikkupajalle soitin ja meinasivat että kannattaa vaihtaa koko satula taakse ja samalla palat molemmille puolille noin 250-300e.
Tuossa eilen töihin menin ja matkalla pari kolme terävää jarrutusta matkalla tein, tuntui työmaan pihassa ettei vanne ollut yhtään lämmennyt. Voisiko olla sittenkin kiinni ihan pienestä jumituksesta, mutta kun hain muksut päiväkodista ja tulin kotio niin tuntui että takavanne oli hieman haalean lämmin. Tällä kertaa oli myös kuskin puoleinen etuvannekin haalean lämmin, joka nurkassa tuntui levyt olevan sen verran lämpimät ettei kyllä oikein koskeen pystynyt, kun nekin kävin lävitse.
Viikonloppuna olisi tarkoitus nostaa ylös takanurkkaa ja katsoa miltä näyttää. Samalla hieman herkistelisi ja ruikkisi rasvaa, sitten ottaisi vähän vetoja että lämpiääkö taas.
Corsa opc -16 Azure Blue
Fabia RS Combi -11 Race Blue
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja tursas »

nikob kirjoitti:Huomannut tuossa parin päivän aikana että ST:n kuskinpuoleinen takavanne lämpiää ajossa, tuossa tuonne pikkupajalle soitin ja meinasivat että kannattaa vaihtaa koko satula taakse ja samalla palat molemmille puolille noin 250-300e.
Tuossa eilen töihin menin ja matkalla pari kolme terävää jarrutusta matkalla tein, tuntui työmaan pihassa ettei vanne ollut yhtään lämmennyt. Voisiko olla sittenkin kiinni ihan pienestä jumituksesta, mutta kun hain muksut päiväkodista ja tulin kotio niin tuntui että takavanne oli hieman haalean lämmin. Tällä kertaa oli myös kuskin puoleinen etuvannekin haalean lämmin, joka nurkassa tuntui levyt olevan sen verran lämpimät ettei kyllä oikein koskeen pystynyt, kun nekin kävin lävitse.
Viikonloppuna olisi tarkoitus nostaa ylös takanurkkaa ja katsoa miltä näyttää. Samalla hieman herkistelisi ja ruikkisi rasvaa, sitten ottaisi vähän vetoja että lämpiääkö taas.
Vedä käsijarru päälle, sitten pois ja ajele, testaa sitten lämpöjä. Pieni lämpiäminen on ok, mutta jos näpit palaa, se on liian kuuma.
Mulla on tossa sama vika päällänsä. Välillä takapyörä lämpiää. Semmonen mututuntuma, että siinä satulassa takana se käsijarrun palautus ei toimi/jumii ja jos palautus ei toimi, niin palat sillä puolella jää laahaamaan sekä sitten sen puolen kässäri ei toimi koska vaijerin automaattisäätö sotkee sen toiminnan. Uusi satula Motonetista makso satkun ja odottelee tossa paikalliselle pajalle vientiä. Kässäri ei ottanut riittävästi kiinni katsastuksessa siltä puolelta. Korjaaja selitti vielä, että jos se vanne oikein hyvin lämpiää se polttaa lisäksi laakeristakin rasvat pois ja onhan siellä apsi-anturikin harmina... :cry:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

nikob kirjoitti:Huomannut tuossa parin päivän aikana että ST:n kuskinpuoleinen takavanne lämpiää ajossa, tuossa tuonne pikkupajalle soitin ja meinasivat että kannattaa vaihtaa koko satula taakse ja samalla palat molemmille puolille noin 250-300e.
Tuossa eilen töihin menin ja matkalla pari kolme terävää jarrutusta matkalla tein, tuntui työmaan pihassa ettei vanne ollut yhtään lämmennyt. Voisiko olla sittenkin kiinni ihan pienestä jumituksesta, mutta kun hain muksut päiväkodista ja tulin kotio niin tuntui että takavanne oli hieman haalean lämmin. Tällä kertaa oli myös kuskin puoleinen etuvannekin haalean lämmin, joka nurkassa tuntui levyt olevan sen verran lämpimät ettei kyllä oikein koskeen pystynyt, kun nekin kävin lävitse.
Viikonloppuna olisi tarkoitus nostaa ylös takanurkkaa ja katsoa miltä näyttää. Samalla hieman herkistelisi ja ruikkisi rasvaa, sitten ottaisi vähän vetoja että lämpiääkö taas.
Eikö sulla olis kaveria mukaan siihen jarruremppaan? Saa huomattavasti nopeammin ja varmemmin selvää, mistä jumii, kun toinen vetelisi käsijarrua ja painelisi jalkajarrua ja toinen seuraisi pyörän luona käsijarruvivun liikkeitä/vaijerin liikkeitä ja kokeilisi pyörän liikkumista heti käsijarrun/käyttöjarrun vapauttamisen jälkeen. Näin me toimitaan.
nikob
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Helmi 2016 20:57

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja nikob »

Juu tänään kaverin kanssa katsotaan mikä tuolla oikein jumii ja koittaa herkistellä.
Corsa opc -16 Azure Blue
Fabia RS Combi -11 Race Blue
nikob
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Helmi 2016 20:57

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja nikob »

Tämä homma tuli hoidettua tuossa jo kuukausi sitten, mutta vika tuli kuntoon kun herkisteli käsijarrun sitä vipua takaa missä on se jousi. Tuntui että se mekanismi jumitti ja käsijarrun kahvakin oli muuttunut ihan löysäksi eikä pitänyt kun vasta ihan ylä asennossa. Herkistelyn ja kovan rasvaamisen jälkeen käsijarru rupesi pitään todella hyvin ja eipä enään kuumene vanne. Nyt vaan pistänyt merkille että etuvanteet tuntuu jonkin verran lämpeävän, mutta ei nyt mitenkään kuumaksi asti, kuskin puoli hieman enemmän.
Corsa opc -16 Azure Blue
Fabia RS Combi -11 Race Blue
Tessu
Viestit: 1714
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Näkee sen jumin kun tunkkaa kulman kerrallaan ylös,ja varsinkin ajon jälkeen kun tekee niin jos pyörä ei pyöri kunnolla se jumittaa,ja jos on vanne reilusti kuuma niin varmasti jumii,kaveriapukin on hyvä niin ei tarvi itte hypätä kokoaja paikasta toiseen,täytyy kyllä olla semmonen kaveri joka tietää mitä tekee.
Hienoa että jumittaminen poistui :thumbup:
sukramair
Viestit: 40
Liittynyt: 03 Kesä 2016 14:16

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja sukramair »

Jos jarrupalat alkaa oleen loppu niin saatta olla se kannakkeen liukualue jossa palat liikkuu niin ruosteinen (takapalat kuluu muutenki hitaammin) että palat jämähtää aina paikalleen. ABS jarruttelua ens hätään saattaa irrotella paloja.. Ja menee hetken kuumentamatta vannetta.

Käsijarru vipuun satulassa voi ruikata vaikka jarrunestettä kumin väliin isolla lääkeruiskulla + rasvaa. Saman voi tehdä männälle kun pyörittelee sitä sisään, ja sitten vähintään liukupintojen viilaus/hionta ja kuparitahnaa luikasteeksi.. Jne.
Kolmosen kautta neloselle,mondeo jättää sen..
kaasi
Viestit: 11
Liittynyt: 06 Tammi 2017 17:49

Re: Käsijarru laahaa ,takarengas tulikuuma, korjausohje

Viesti Kirjoittaja kaasi »

Itsellä oli aiemmin MK3 1.8 mondeo -06. Siinä vasen takarengas tulikuuma. Vaihdettiin uusi x merkkinen jarrusatula. Edelleen kuumeni ja autolla motarilla ajetteassa radio kiinni kuului pieni sihinä joka loppui kun kässärikahvaan koski. Sihinä vaan aina palasi. Vaihdettiin toisen merkkinen satula ja loppui kuumeneminen kuin seinään.
Vastaa Viestiin