Tukivarsien puslat

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
kaleviM
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Touko 2012 22:18

Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja kaleviM »

Onko nuo kumipuslat Mondeon ( minulla vm 98) -heikko kohta? Millä hinnoilla olette vaihtaneet? eli saanut vaihdetuiksi?

Missä km määrässä on joutunut tuon tekemään?
kaleviM
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Touko 2012 22:18

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja kaleviM »

Siis ei tuon runsaan 40 -lukijan autoihin ole kaiketi tarvinnut???
watipaa
Viestit: 123
Liittynyt: 30 Loka 2006 13:08
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja watipaa »

taitaa olla helpoin vaihtaa koko tukivarret ni saa uuden alapallonki samalla, voi tulla jopa halvemmaks jos vaihdattaa jossai.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Kaikki hilut tukivarsiin (etupusla, takapusla ja alapallo) maksaa tarvikkeena about ~30e erikseen ostettuna. Uus tukivarsi irtos ainaki mätänetistä ~55€. Puslia et kotikonstein saa kunnolla vaihdettua vaan se tarvii kunnollisen prässin ja tuurna/holkkisarjan. Alapallo on todennnäköisesti niitattu tukivarteen ja niitten niittien poraaminen on yhtä tuskaa, mikäli tukivarsi on autossa vielä kii.

Voit irroittaa koko tukivarren (suosittelen) viedä pajalle ja pyytää, että vaihtaa puslat ja nivelen. Alapallon niititki saa kivemmin vaikka hiomakoneella hiottua koha se on pöydällä. Jos pajalta löytyy kaikki osat ja hilut menee kahteen tukivarteen varmaan about tunti töitä. Helpolla pääset ku haet uudet tukivarret ja vaihdat ite. Helppo homma ja vaan kolmella pultilla kiinni/puoli.

Nuo kumipuslat ja kaikki muutki nivelet on kulutustavaraa, eikä mun mielestä voi sanoa auton heikoksi kohdaksi missään tapauksessa. Laadukkaampi osa (esim. Lemförder) on kalliimpi ja myöskin pitkäikäisempi, kuin halpa tarvike. Ennenpitkää ne pitää kuitenki vaihtaa jos sillä ajaa haluaa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
kaleviM
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Touko 2012 22:18

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja kaleviM »

...ja vastaukset olivat lisätietoa tuovaa...foorumit on hyviä, niistä tulee kokemusperäistä tietoa. (
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Nuo taaimmaiset puslat on ainakin paljon parempia vm. 96 alkaen, eli mk2-malleissa. Viallisen puslan tunnistaa kyllä heti. Jarrutuksessa ja kiihdytyksessä tuntuu "epävarmuutta" ja ratti kääntyy vähän. Tämä tuntuu olevan myös katsastajien mieleinen tarkastuskohde mondeon alustassa, vähänkin kumi pykii, niin heti tulee hylkäys.

Tässä vasta vaihdoin Mk1 tukivarteen puslat ja pallonivelen. Puslat oli 8€+5,90€, pallonivel 19,90. Eli yhteensä vähän yli 30€. Uusi tukivarsi on motonetillä 49,90, mutta en tiedä siitä minkälainen tuo pallonivel on. Erikseen ostettuna saa "huonolaatuista" ja "vähän parempilaatuista", joista tuo jälkimmäinen on myös minulla (merkki TRW). Vanha oli niitattu, uusi on pulteilla. Pultit eivät ole kovin tiukat reikiin, joten saattaa olla, että kulmien tarkastus on edessä vaihdon jälkeen, kuten minullakin kävi. Tosin sen saattaisi saada merkittyä jotenkin ja asennettua samaan kohtaan.

Vanhat puslat lähtee helpoiten, kun poraa kumin pois ja halkaisee teräskehän rautasahalla. Uudet saa tilalle prässillä tai isolla viilapenkillä.

Tukivarren irrotus on parhaimmillaan helppoa, jos kuskin puolelta on joskus irrotettu pultit ja etummainen pulteista on käännetty ylösalaisin. Alkuperäisenä pultti on niin, että jos se sattuu katkeamaan alapäästä, niin pultti ei putoa reiästä. Jos pultti on näin, niin vaihdelaatikko on edessä ja sitä pitää nostaa (tukikumeja vähän irti niin lähtee).

Alapallonivelessä ei ole kartiota, joten se lähtee myös melko helposti navasta kun lyö ensin ruuvimeisselin siihen halkioon. Se kannattaa irrottaa ensimmäisenä.

Tolppaa kannattaa nostaa toisella tunkilla vaikka jarrulevystä, niin että tukivarren asento on lähellä normaalia vaakatasoa. Silloin puslien holkit lähtevät kätevästi apurungon koloista.

Niin, etummaiset oli vaihdettu 144tkm kohdilla ja taaimmaiset 170tkm.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

kaikki etutukivarsien puslat vaihdettu, levoton käytös jarrutuksissa loppui, pitää vielä pyöränsuuntaus tehdä jossain vaiheessa niin saa ratinkin suoraan...

joko täällä kehui ettei kannata ostaa pelkkiä heloja kun lemförder-tukivarret alk. 60€... no enpä menis sanomaan, satsi puslia irtos hintaan 25€, toisella puolella on vuoden vanha alapallo, toisella puolella puolenvuoden ikäinen, en siis nähnyt järkeväksi hankkia koko varsia. koko touhuun kului aikaa kotitallissa parisen tuntia... tukivarsissa oli voortin logot mutta se laatikon kohdalla oleva pultti oli kyllä käännetty toisinpäin...
^ itsehän vaihdoin alkukesästä omaan nuo kaikki, kyllä perus viilapenkkityökaluillakin onnistuu puslanvaihdot, lekaa, talttaa tuurnaa ja erilaista holkkia ja putkenpätkää.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

rangleri kirjoitti:Tukivarren irrotus on parhaimmillaan helppoa, jos kuskin puolelta on joskus irrotettu pultit ja etummainen pulteista on käännetty ylösalaisin. Alkuperäisenä pultti on niin, että jos se sattuu katkeamaan alapäästä, niin pultti ei putoa reiästä. Jos pultti on näin, niin vaihdelaatikko on edessä ja sitä pitää nostaa (tukikumeja vähän irti niin lähtee).
Tosson muuten aika hyvä yleispätevä huomio alusta-asennuksista yleensä. Aina noita ei meinaan tule ajatelleeksi "loppuun" asti. Vaikkei vielä korviini olekaan kantautunut tapausta, jossa alatukivarren pultti/holkki/mutteri olisi katkennut tai muuten dramaattisesti epäonnistunut tehtävässään.
pvdriver kirjoitti: ^ itsehän vaihdoin alkukesästä omaan nuo kaikki, kyllä perus viilapenkkityökaluillakin onnistuu puslanvaihdot, lekaa, talttaa tuurnaa ja erilaista holkkia ja putkenpätkää.
Kauhistuttaaki jo ajatus kun on kerran päässy oikeiden työkalujen varteen :lol:
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

^ ei mene montaa minuuttia kauempaa puslien vaihdossa lekalla ja holkeilla kun prässilläkään, on noita senverran tullut askarreltua ettei kannata hommasta luopua kuvitteellisen puutteellisten työvälineiden vuoksi. Suurena etuna riittävän järeä ruuvipenkki ja kaikenkokoisia putkenpätkiä ja muita holkkeja kuten vanhat laakerikoolit ja vastaavat.

Yhden jääräpään voortiasentajan muistan joka ei ikinä katkaissut ja kääntäntänyt kyseistä pulttia, kaikki muut mondeot jotka on vastaan tullut onkin ollut pultti vaihdettu, oma mukaanlukien...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Kun puslien vaihtohommiin ryhtyy, niin samalla kun vaihtaa kumipuslat uretaanipusliin niin ei ole varmasti ongelmia aikolhin ja samalla ajo-ominaisuudetkin kohenee.
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Niin...ne on kyllä 60€/kpl mondeoon, ainakin powerflexin hinnastossa :? Se pystyssä oleva muoviholkki ei paljoa antaisi jälkeen, joten niistä on pitäny tehdä sellaiset erikoiset pallonivelet. Mitenkähän ne kestää, kun sinne menee kaikkea kuraa ym väliin?
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Sami W
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja Sami W »

Jos päätyy vaihtamaan tukivarret kokonaan, niin suosittelisin välttämään noita motonetin tarvikeosia. Noin vuosi sitten vaihdoin omaan mondeoon ja tänään sitten katsastuksessa todettiin, että molemmat pallonivelet väljät. :evil: Autolla ei ole muutenkaan ajettu paljoa vaihdon jälkeen.
Ketutti kyllä kohtalaisesti kun tukivarsien vaihto ei mondeossa ole sieltä helpoimmasta päästä.

Huomasin sitten että noita palloniveliä saa myös ostettua erikseen ja kiinnitettään pulteilla.
Kysymys noiden niittien poistamisesta pallonivelestä/tukivarresta. Onnistuuko helpoiten kulmahiomakoneella pallonivelen alapuolelta? Niitinkanta pois ja taputtamalla niitit ylöspäin?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Toi mondeon alatukivarsi on muuten sieltä helpoimmasta päästä ;). Mut alapallon vaihto onnistuu ilman irrotustaki. Pallonivelen levy (jonka läpi niitattu tukivarteen) on tosin tukivarren yläpuolella, joten en suosittelis ainakaa suinpäin lähtemään kulmahiomakoneella niittejä rikkomaan (alapuolelta). Saattavat olla myös onttoja niittejä, jolloin poraa nopeesti rikki.

Jos olis tukivarsi irti ja pääsis ikäänku päältäpäin hiomaan niitit rikki niin, että siinä olis vielä se pallonivelen kiinnityslevy tukivarren välissä. Ei tulis hiottua vahingossakaan sitä tukivartta. Tarpeeksi huonolla päällä oleva katsuri voisi siitäkin hylätä esim. jos alatukivarren materiaalin kestävyyttä on syytä epäillä. Noita ohjaus-/jousitus-/pyöräntuentalaitteita kun ei saa millään tavalla mekaanisesti korjata/muuttaa tms.

Poraaminen lienee se "virallinen" niittien poistometodi alakautta, mikäli tukivartta ei irroiteta. Se on suhteelliseen aikaa vievää, mutta hyvin leikaavalla, isolla metalliporalla ihan siedettävä homma. Sitten ku saat alapallon paikalleen niin yksi niistä pulteista väärinpäin kiinni muihin nähden. Lisää vaan varmuuskerrointa jos tulee "iso härregyyd".
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Sami W
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja Sami W »

Muistin että se pallonivelen levy olis tukivarren alapuolella, mutta muistin ilmeisesti väärin. :)
Ajatus oli kuitenkin sama, eli tukivarsi säästyis vahingolta jos hiois ne kannat sitä pallonivelen levyä vasten.
vilif85
Viestit: 264
Liittynyt: 08 Huhti 2013 22:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja vilif85 »

Olisin tässä alkamassa vaihtamaan tukivarsia Mondeoon. Ja se yksi pultti, kuten arvata saattaa on tietenkin oikein päin siellä laatikon alla. :evil: Korjausoppaan mukaan kaikki koneenkannakkeet pitäisi irrottaa. Onko sen oikean puolen kannakkeen irroitus kuitenkaan tarpeellista? Jos sen jättää kiinni ja muut avaa niin eikö se laatikon pääty nouse sen verran että se pultti mahtuu pois? Mielessä kävi myös että jos hakisin uuden pultin ja katkaisen vanhan ja laitan uuden sinne "väärinpäin". Onko leimasedälle mitään väliä jos se on väärinpäin?
Mondeo Ghia STW 1.8TD -98
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja anon »

Mulla -97 mondeossa katkaisin pultin rautasahalla ja laitoin uuden ns. väärin päin.Hyvin kelpas katsastuksissa.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
osgard
Moderaattori
Viestit: 12
Liittynyt: 29 Heinä 2009 00:27

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja osgard »

Puukkosahalla omasta katkes näppärästi se pultti. Ei oo leimasetää kiinnostanu miten päin se siellä on.
Joo ei montaa vuotta noi motonetin tukivarret oo kestäny autossa. Just leimalla käydessä toisesta oli etummainen pusla menny. Oisinko 2v sitten vaihtanu ton.
Kerran vaihdoin pelkän alapallon ja kiinni ruuvatessa huomasin että onki puslat jo ihan entiset.
Onko jollain kokemuksia noista powerflexin puslista? Ois kaks irtonaista tukivartta johon ois helppoa moiset vaihdella uusien alapallonivelten kanssa.

30e otti täällä paja tukivarren vaihdosta ku ei moottoria irotettu.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja Foordson »

osgard kirjoitti:Puukkosahalla omasta katkes näppärästi se pultti. Ei oo leimasetää kiinnostanu miten päin se siellä on.
Joo ei montaa vuotta noi motonetin tukivarret oo kestäny autossa. Just leimalla käydessä toisesta oli etummainen pusla menny. Oisinko 2v sitten vaihtanu ton.
Kerran vaihdoin pelkän alapallon ja kiinni ruuvatessa huomasin että onki puslat jo ihan entiset.
Onko jollain kokemuksia noista powerflexin puslista? Ois kaks irtonaista tukivartta johon ois helppoa moiset vaihdella uusien alapallonivelten kanssa.

30e otti täällä paja tukivarren vaihdosta ku ei moottoria irotettu.
Mitäs ostelette noita halpoja paskoja, laittakaa lemförderiä, niin ei tartte tapella.
Itse laitoin sierran etupäähän keltaiset powerflexit, en huomannut mitään eroa melussa, eikä nuo tunnu sen kovemmilta ajossa kuin ne surkeat kummipuslat.
osgard
Moderaattori
Viestit: 12
Liittynyt: 29 Heinä 2009 00:27

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja osgard »

Oiskohan lemföderi ollu 5e kalliimpi kuin motonetin joten eipä oo kovin kalliita nekään. Saas nähdä kestääkö yhtään sen paremmin.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja Foordson »

osgard kirjoitti:Oiskohan lemföderi ollu 5e kalliimpi kuin motonetin joten eipä oo kovin kalliita nekään. Saas nähdä kestääkö yhtään sen paremmin.
Parempaa et taida rahalla saada.
vilif85
Viestit: 264
Liittynyt: 08 Huhti 2013 22:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja vilif85 »

Noissa mun "uusissa" tukivarsissa on stanssattuna fordin logo. Ovat tosin purkuautosta otettu, mutta vajaan vuoden käytetyt. Mutta ei ole ainakaan motonetin tarvikkeet.. :lol: Paljonko muuten siitä pultista joutuu marmorilla köyhtymään? Muualta tuskin edes saa? Mutta toisaalta jos ne koneenkorvakkeet irrottaisi niin saisi niistä etummaisen vaihdettua samalla. On vähän huonossa hapessa ja uusi kerää hyllyssä pölyä.
Mondeo Ghia STW 1.8TD -98
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja anon »

Ei se pultti maksa kuin muutaman euron, alta kympin .
Mondeo -09 2.5T
:ford:
vilif85
Viestit: 264
Liittynyt: 08 Huhti 2013 22:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja vilif85 »

Joo taitaa kuitenkin vaaka kallistua siihen suuntaan että irrotan ne koneen kannakkeet. Näkee samalla missä kunnossa ne muut ovat, ja etummaisen saa vaihdettua. Ja sen tukivarren pultin laitan takaisin "väärinpäin". Niin onko sen jakopään puoleisen kannakkeen irroitus tarpeen? Jos ne kolme muuta avaa ja tunkilla kallistaa konetta vähän laatikon päästä niin saako sen tukivarren pultin pois? Meinaan vaan että se kone ei olisi pelkästään tunkin varassa, kerran moottorinostinta ei ole.
Mondeo Ghia STW 1.8TD -98
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Eipä sitä aina saa sitä parasta osaa kun varaosaliikkeestäkin tilaa,jollei muuta ole saatavilla niin sen ne lähettää mikä käsiin tulee.
Empä muista koska olis viimeks ollu raidetangonpäitäkään kaupanpöydällä rivistä valikoitavaksi??
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Tukivarsien puslat

Viesti Kirjoittaja tersa »

Mistä niitä laadukkaampia alatukivarsia saa haettua? Fordilla maksaa kuitenkin ihan liikaa ja Motonetin Topranit ei kestä yhtään.

Tosta pulttijutusta tuli mieleen hassu Ford-varaosasetä, joka kummasti intti että ei niitä koskaan laiteta väärinpäin että siitä tulee hylky katsastuksessa jos on väärin päin :mrgreen: Ainahan ne on silleen kääntämällä laitettu, laittopa fiksu asentaja jopa toisellekin puolelle väärinpäin ...
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Vastaa Viestiin