Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Asia koskee Sierran V6- mallin etujarrusatuloita, ne joissa 60mm sylinteri. Olen ne toisen niistä hoonannut, ja sitten ne ongelmat alkoi.. Sisempi tiiviste asettui uraansa hyvin, vaan sitä ulompaa suojuskumia ei meinaa saada paikalleen. Jos pistää kumin ensin ei saa mäntää tilaansa, jos männän niin kumi ei mene... Eikä mäntä edes liiku kovin kevyesti tilassaan :roll:

Katsoin jo tuolta alempaa hetki sitten, Mondoen satulan kunnostus ohjeet yhdestä ketjusta, liekö Sierran tiiviste asennettava samoin?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Kyllä se kumi sinne menee, vittumaista tosin :lol:
Jarruvaseliinia siihen kumiin ja hieman "sylinteriin"/mäntään.

Mukavia asennus hetkiä.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo menee se sinne varmaan, mutta ainakin tuossa mainitussa ohjeessa suojus piti laittaa männän uraan, ja sitten "koko p*ska" sylinteriin. Näin kai sitten..? Vai millanen työjärjestys?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Ei tähän hätään kyllä muista, siitä on turhan paljon aikaa kun viimeksi tusasin satuloiden kanssa.

Missäs tuollainen ohje on ?
Edit: Tuolta löytyy ohje http://fordxr4i.blogspot.com/2008/09/jarrusatulat.html
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Se ohje on tässä alusta- palstalla, muutama topic alaspäin. PItääpä kysellä huomenna vielä noita uusia suojuskumeja paikallisilta, jos niitä enää löytyy, kun motonetistäkin ostin viimeiset jäljellä olevat...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Kokemuksen rinta äänellä voin kertoa että se satuloiden sylinterien hoonaus tyhyjän aikasta hommaa. Se mäntä ei liiku kuukauen päästä enää niissä sylintereissä millään lailla. Se tarttuu kiinni 100 varmasti kun se mäntä ei huilaa suorassa enää siinä sylinterissä jos siinä on jo kulmaa ollu tai syöpymää jommassa kummassa ennen hoonausta tai männän hiomista. Eli suomeksi sanottuna se mäntä jo väliä siihen sylinteriin ja sillä se alakaa tarttuileen kiinni Mutta kukin teköö tavallaan :D
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sylinterissä ja männässä ei ollut syöpymiä tai sen kummempia kuluneisuuden merkkejä, mutta mun käsitäkseeni hoonaus on viisasta tehdä kun koko homma on purettuna, älä siis U.G.I tästä yöuniasi menetä, vaikka ehdin jo toisen satulan hoonaamaan.. :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No vallankaan jos ei oo mitään ruostetta tai syöpymiä niin ei kannata kuin korkeentaan teräsvillalla putsata. Ja reilulla jarruvassulla kasaus niin menee hyvin nippuun. Ne kumit voi olla veemäiset saada paikalleen, mutta joku ne alunperinkin on kasannut :wink: Koittaa eri tekniikoilla niin löytyy se paras.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

No niin, ensimmäinen tiivarisarja asennettu, hyllystä kun löyty vaan yksi. Sanotaan nyt itse parhaaksi koettu työjärjestys; ensin pölysuojan kumi männän päälle, ei uraan saakka, ainoastaan hollille, vastaavasti toinen pää sylinterin uraan, lopuksi männän voi painaa sisään, ja that´s it! :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Liikkuuko ne männät hyvin, vai hyvin huonosti ? :D
kujis
Viestit: 245
Liittynyt: 19 Huhti 2006 13:11

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja kujis »

Rasvana myös silikooni spray hyvää kamaa, sillä kun voitelee tuon pölysuojan ja tiivisteet, niin helppo sújauttaa mäntä paikalleen. Nimim.just viime kesänä cossuun satularempan tehneenä :D
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Juu, varmaan silikonispray auttaa asennuksessa, mutta noi sprayt tuppaa ajan mittaan kuivumaan, ja jää vaan sellainen kuiva tahna. Jarruvaseliini jää kumin alle ja pysyy. Oon uudetkin jarrusylinterit purkanut ja kasannut jarruvaseliinilla, eipä oo ollut pitkienkään seisotuksien jälkeen jarrujumiongelmia.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja emax »

Ainakaan tääläpäin ei meinaa kaikki tarvikemyyjät tuntea tuota jarruvaseliini nimeä. Yksikin myyjä kysyi vaan silmät pyöreinä :shock: että miks sun pitää jarruja rasvata :lol: Mutta kyllä sieltä sitten oikeanlainen rasva löytyi kun aikansa selitti.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Semmosia ne nykyajan myyjät on ei kai vaan taas Joponetti ollu?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja emax »

Ei tällä kertaa, Motonetissä luki muuten oikein hyllyssä että jarruvaseliini :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mitä maalia suosittelette satuloihin? Alunperin meinasin vetää sinkin pohjalle, päälle sinisen, ja vasaralakan pintaan, mutta onko parempia keinoja? Meneekö työkalumaali kerta vedolla ilman lakkaa ja pohjia, vai onko edes hyvä tähän käyttötarkoitukseen??
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

duckworth kirjoitti:Mitä maalia suosittelette satuloihin? Alunperin meinasin vetää sinkin pohjalle, päälle sinisen, ja vasaralakan pintaan, mutta onko parempia keinoja? Meneekö työkalumaali kerta vedolla ilman lakkaa ja pohjia, vai onko edes hyvä tähän käyttötarkoitukseen??
Ihan perus kilikalimaali ruosteenestopohjilla on kestänyt hyvin takajarruissa. Etusissa on sinkit ja pohjamaali, pinnassa kelvotonta kilikalijarrumaalia Motonetistä - älä ainakaan sitä hanki.

Hyvä puhdistus on tärkeää ja asentaessa kannattaa olla varovainen, ettei maalit kovasti lohkeile. 8)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JyriN kirjoitti: Ihan perus kilikalimaali ruosteenestopohjilla on kestänyt hyvin takajarruissa. Etusissa on sinkit ja pohjamaali, pinnassa kelvotonta kilikalijarrumaalia Motonetistä - älä ainakaan sitä hanki.

Hyvä puhdistus on tärkeää ja asentaessa kannattaa olla varovainen, ettei maalit kovasti lohkeile. 8)
Mutta minkä lakan laitoit pintaan..?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Siinä se just on - en laittanut mitään lakkaa - ellet tarkoittanut varsinaista pintaväriä? :)

Satiinimusta kilikalimaali on toiminut ihan ok ja siten varmaan muutkin tarvikeliikkeissä myytävät automaalit. Varsinaista jarrumaalia olen koittanut muistaakseni kahta erilaista:

Motip jarrusatulamaali (kilikali 1-komponentti) = kauheeta kuraa
US-Partsin myymä, en muista nimeä = ihan ok, pienehkö puteli

Käsittääkseni noiden jarrusatulamaalien hyvyys on sen jarrunesteen kestossa. Riittävän monta kerrosta pohjaa ja pintaväria, niin kestävyys (korroosion esto ja mekaaninen kuluminen) paranee ihan tavallisillakin maaleilla riittäväksi.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuli tossa joku aika sitten kokeiltua näitä kunnostettuja jarruja ihan tien päällä, ne levyt lämpenee kilometrin lenkillä aika paljon vaikka oikeastaan takaisin tallille kurvatessa tulee tehtyä se ainoa voimakas jarrutus 90 -->10 km/h. Kokeilin kyllä pyörittä rengasta ilmassa ja pyörä pyörii kyllä ittestään sen 2,5-3 kierrosta suht. kevyesti, kun käsin pyöräyttää.. Mut tosiaan molemmat jarrut lämpenee yhtä paljon.. Ilmaus uusiksi vai..??
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ihan kunnossa olevat jarrut lämpenee... Jos auto liikkuu kevyesti ja jarrut ei haise niin varmaan ok tosin jos epäilee ilmaa(Poljin kumimainen) Niin ehdottomasti ilmaus.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Kokeileppa ajaa jonniinmoinen lenkki käyttämällä vain moottorijarrutusta ja käsijarrua. Veikkaan ettei ne etujarrut juuri lämpene. Jos jarrulevy on sormin kosketettuna korkaintaan haalea, niin ei ole mitään syytä huoleen.

Tuommoinen 100-0 jarrutus lämmittää jarruja kyllä aika lailla.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
heksu
Viestit: 110
Liittynyt: 20 Heinä 2016 05:55

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja heksu »

Milläs ne puretut jarrusatulat olis paras putsata ennen maalausta, sylinterit on vielä paikoillaan. Jostain luin sitruunahappo käsittelystä?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran jarrusatuloiden kunnostus, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

heksu kirjoitti:Milläs ne puretut jarrusatulat olis paras putsata ennen maalausta, sylinterit on vielä paikoillaan. Jostain luin sitruunahappo käsittelystä?
Miten pahassa kunnossa ne on? Omia 30v. vanhoja ruosteisia romuja olen puhdistanut liasta, vanhasta maalista ja ruosteesta menestyksellä hiekkapuhaltamalla. Muista vaan irroittaa kannake ja satula toisistaan ja suojaa pedantisti kaikki tiivisteet, liitokset ja liukupinnat. Esim. sähköteippi kestää hyvin kotikäyttöön tarkoitetut hiekkapuhalllusvehkeet. Pidä mäntä paikallaan, niin likaa jne. ei mene liukupinnoille.

Kevyempi tapa voisi olla pestä liat pois bräkleenillä ja harjata irtoruoste teräsharjalla ja porakoneeseen kiinnitetyillä harjoilla. Edelleen muista varoa tiivisteitä, koska ne vaurioituvat todella herkästi näistä harjan piikeistä.

Ennen maalausta voisi ottaa tiivisteet pois, purkaa ainakin mäntä pois ja tarkistaa, että männän ulkoreunassa ei ole korroosiota (kun uusilla levyllä ja paloilla painat männän sisään, niin tuo alue voi mennä sylinterin sisään ja seurauksena on jarrujen laahaaminen ja mahdollisesti sylinteripinnan naarmuuntuminen. Kasaus uusilla tiivisteillä ja liukupintoihin jarruvaseliinia.

Pohjana olen käyttänyt kilikalisinkkiä, harmaata pohjamaalia ja sitten pinta. Ei ole ollut yhtään ruostekukkaa missään (mutta kaikkihan on kiinni siitä pohjan puhdistuksesta). 8-)

Minä en käyttäisi näitä ruostetta syöviä kemikaaleja jarruosiin, koska niissä on riski, että tervekin pinta syöpyy - vähän, mutta se on mahdollista. Mekaanisella puhdistuksella saa kokemuksieni mukaan riittävän pitkäikäisen suojan.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin