Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
timppa1
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Joulu 2010 12:52

Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Käytin auton katsastuksessa ja tuli korjauskehoitus "kallistuksen vakaajan kiinnitys, välyksellinen vasemmalla ja oikealla". Käsittääkö nuo puslat jotka siellä on kiinni? Onko noiden puslien vaihto iso/vaikea homma? Kannattaako vaihtaa koko kallistuksenvakaaja, vai ainostaan nuo puslat? Pitäisi siis taakse ja eteen vaihdella nuo.
Ford Mondeo 1.8 vm. 1998
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tarkista nyt vaan että ei tarkoita niitä välitankoja... Ei ne erota kiinitystä koriin ja välitangon eroa katsastuksessa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
timppa1
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Joulu 2010 12:52

Re: Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

NiceMan kirjoitti:Tarkista nyt vaan että ei tarkoita niitä välitankoja... Ei ne erota kiinitystä koriin ja välitangon eroa katsastuksessa.
Välitanko tarkoittaa...? Koiranluusta puhuivat, eli tuo käsittää sen tukitangon ainoastaan? Oli myös laitettu tuohon että "välyksellinen, vasemmalla ja oikealla sisemmät" nuo siis taakse. Eteen oli "välyksellinen, vasemmalla, ulompi".
Ford Mondeo 1.8 vm. 1998
timppa1
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Joulu 2010 12:52

Re: Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Ok eli selvisi vähän tuolta katsastuskonttorilta tuo asia, taakse ainoastaan nuo kumit vaihtoon + kiinnitysrauta koriin. Eteen koiranluun välitanko joka kiinnittyy kallistuksen vakaajaan pitäisi vaihtaa katsastusmiehen mukaan. Eli...ostan taakse nuo kumit, mutta mikä on tuo kiinnitysrauta? Eteen ostan siis vain tuon välitangon...?
Ford Mondeo 1.8 vm. 1998
timppa1
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Joulu 2010 12:52

Re: Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

timppa1 kirjoitti:Ok eli selvisi vähän tuolta katsastuskonttorilta tuo asia, taakse ainoastaan nuo kumit vaihtoon + kiinnitysrauta koriin. Eteen koiranluun välitanko joka kiinnittyy kallistuksen vakaajaan pitäisi vaihtaa katsastusmiehen mukaan. Eli...ostan taakse nuo kumit, mutta mikä on tuo kiinnitysrauta? Eteen ostan siis vain tuon välitangon...?
Jaa eli välitanko on siis tuo koiranluu :oops:, eli sellasen nyt sitten ostin ja noita puslia eteen sekä taakse. Kiinnitysrautoja ei tullut puslien mukana, joten käytän vanhoja jos onnistuu, pitäisi näköjään alapallonivelkin vaihtaa, joten senkin sitten ostin, kai tuonkin itse saa vaihdeltua?
Ford Mondeo 1.8 vm. 1998
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Tekno »

oiskohan siis kyse niistä längistä jotka tulee koria vasten tulevien puslien päälle. keskemmältä kallistuksenvakaajaa löytyvät ne.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
timppa1
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Joulu 2010 12:52

Re: Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Tekno kirjoitti:oiskohan siis kyse niistä längistä jotka tulee koria vasten tulevien puslien päälle. keskemmältä kallistuksenvakaajaa löytyvät ne.
No koiranluu on nyt vaihdettu..oli hyvin hapertunut kun muovit lähti irti, joten en ihmettele jos on ollut väljyyttä. Ei lähtenyt ihan helpolla irti. Alapalloniveltä tutkin myös, mutta kiinnitys on tehty lyöntipulteilla? Eli ei taida lähteä ihan kotikonstein irti...joutunee porailemaan tms. Tuolle varasin huollon sitten
Ford Mondeo 1.8 vm. 1998
Jori1982
Uusi foorumilla
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Syys 2015 23:17

Re: Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Jori1982 »

timppa1 kirjoitti: No koiranluu on nyt vaihdettu..oli hyvin hapertunut kun muovit lähti irti, joten en ihmettele jos on ollut väljyyttä. Ei lähtenyt ihan helpolla irti. Alapalloniveltä tutkin myös, mutta kiinnitys on tehty lyöntipulteilla? Eli ei taida lähteä ihan kotikonstein irti...joutunee porailemaan tms. Tuolle varasin huollon sitten
Meinaatko siis etupään alapalloniveltä joka on tukivarressa kiinni, jos näin niin useinhan se joko on kiinteä tukivarteen jolloin koko tukivarsi vaihdetaan tai sitten mahdollista vaihtaa vain se alapallonivel. Ei kai ne siellä huollossakaan muuta tee kuin hakee koko tukivarren ja vaihtaa sen jos näin on.
Tukivarsi itsessään muistaakseni maksaa motonetissä jotain 50-80e luokkaa.
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Tessu »

tuosta autosta en tiedä mutta joissain on myös alumperin prässätyillä niiteillä kiinni nivel alatukivarressa JA uuden ehjän voi siihen kiinnittää läpipulteilla.
Toisissa taas vaihtuu koko tukivarsi kun niveltä ei saa irti
SeTTi
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2015 19:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja SeTTi »

Onko ketään vaihtanut näitä kumipuslia pitkä. Vakaajatangon kiinnitys pultit on ikävästi apurungon päällä.

Mikä olisi paras metodi näitten avaamiseen? Mondeo mk3…
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

farkku vai sedan vai hb?
SeTTi
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2015 19:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kallistuksen vakaajan kiinnitys

Viesti Kirjoittaja SeTTi »

Meikäläisellä on Farkku
Vastaa Viestiin