tee-se-itse kynäjouset

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja emax »

Onko tietoa kuinka katsastusmiehet suhtautuu itse rakennettuihin kynäjousi setteihin? Saako niitä kierreholkkia sorvata itte?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Tiedä tuosta itse sorvatuista mutta näistä ei sanonut muutos katsastuksessa mitään.
gti golo palloilija
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja emax »

Aksu kirjoitti:Tiedä tuosta itse sorvatuista mutta näistä ei sanonut muutos katsastuksessa mitään.
Niin nuo on hitsattu suoraan iskariin kiinni?
Itte suunnittelin jättäväni vähän vanhaa jousilautasta iskariin olakkeeksi ja heftata holkin sitte siihen kiinni.
Onkos tuo kuinka turvallista hitsata iskarin kylkeä (neste/kaasu)?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja Aksu »

emax kirjoitti:Niin nuo on hitsattu suoraan iskariin kiinni?
Itte suunnittelin jättäväni vähän vanhaa jousilautasta iskariin olakkeeksi ja heftata holkin sitte siihen kiinni.
Onkos tuo kuinka turvallista hitsata iskarin kylkeä (neste/kaasu)?
Ei ole kuin kierteen yläpäästä muutamalla pisteellä siihen lautasen entiseen olakkeeseen.
Alapäässä on tuo hitsaus mikä näkyy vaan tuohon putkeen joka tukee iskarin/kierreholkin kun muuten väliä olis ~1mm kierreholkin ja iskerin välissä ympäriinsä. Ja putki on mitoitettu niin että tulee napaa vasten kun on laitettu "kupin" läpi.
Myöskin alapäätä on muokattu niin että iskari painuu syvemmälle kuin normaalisti=normimittaisessa iskarissa varaa painua syvemmälle näennäisesti(melkein 5cm syvemmällä)

Ja jos joku väittaa ettei pysy kun on leikattu pois se pysty lätkä jossa on reikä niin ei sillä ole mitän merkitystä pysymisen kannalta. Itse nähnyt että se tulee sieltä kupista pihalle jos on tullakseen,oli lätkä tai ei.
gti golo palloilija
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja emax »

Asia selvä kiitoksia.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja emax »

Fiestaan pitääs ny etujouset keksiä.. Kuinka saa selville hyvän/kelvollisen jäykkyyden ja pituuden?

edit:
Auto painaa ~700kg. Painojakaumasta ei hajuakaan, mutta keula on tietysti painava kun etuvetoinen on ja moottori/aski on vähän etuakselin edessä. Oliskohan 60%/40% lähellä...
Viimeksi muokannut emax, 19 Tammi 2011 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja Aksu »

emax kirjoitti:Fiestaan pitääs ny etujouset keksiä.. Kuinka saa selville hyvän/kelvollisen jäykkyyden ja pituuden?
Soitto rally raceen niin osaa kertoa nitä suosittelee kadulle/radalle/ralliin.
gti golo palloilija
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja emax »

niin se taitaa olla paras. Lautamäeltä tilaan kun saan sieltä haettua. Ajattelin vaan onko siihen jotain laskukaavaa :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Pystyy sitä laskekelemaan mutta ei ainakaan itsellä mitää kaavoja ole.

Painon kun tietää niin akselipainojen mukaan jousia valitsemaan.

Mulla on nyt sierrassa 65kg/sentti ja kadulla on jo melko kovat,radalla taas sais olla huomattavasti viellä jäykemmät jo nykyisten auton/kuskin menohalujen takia.
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3680
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Nostetaanpa vanhaa.. Paljonko tuolla säästäisi että tekisi nuo etutolpat itse? Takatolpat ilmeisesti joutuu ostamaan valmiina vai voiko soveltaa toisesta mallista? Ja käytetäänkö noissa etutolpissa aihiona ihan vakioiskareita ja jos näin, niin millainen ja minkä valmistajan iskari olisi hyvä aihio?

Jos joku tuosta sai selvää...? :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Itse käytin koni spesialin tolppia jotka käytin maahantuojalla uudelleen säädettävänä(tiukemmaksi kuin sportit)

Ja spesiaalit saa niinkin tiukoiksi että jouset jäävät tarpeettomiksi kun iskarit ei vaan liiku tarpeeksi enää. Jokkis autossa oli joskus tuollaiset tiukennetut ja ne kun veti tiukalle niin peräpää vaan alkoi pomppimaan kun ei joustoa enää ollut tarpeeksi.
gti golo palloilija
sierain92
Viestit: 64
Liittynyt: 29 Kesä 2011 18:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja sierain92 »

tätä samaa aihetta monesti miettiny ittekki. Nettiä selaillu mutta tyssänny siihen ku pitääs tietää minkämoiset jouset pitääs olla ja mikä on sierran painojakauma :roll: (nämä kynäilyt tahtoo olla vähä hepreaa :) )Lautamäeltä sais jotain iskaripatruunoja olisko näistä mitää hyötyä vai olisko se viisain tehdä omasta iskarista?

kuinka paljon tosiaan halvemmalla sais kynät tehtyä vertaa valmiisiin?
Sierra 2.3l 16v Dohc -90 E85 ms2v3.0
Sierra 2.0 8v 4x4 Dohc -90
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: tee-se-itse kynäjouset

Viesti Kirjoittaja Aksu »

300€ näkyy maksavan täys muutos sarja jossa pää/apujouset,välilautanen,yläpää,kierreholkki ja säätöavain.
gti golo palloilija
Vastaa Viestiin