Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tiedä sitten kytkennöistä... Seuraavalla tavalla johdotin; pumppua ohjaava rele saa maadoituksen painekytkimeltä tulevalta johdolta (siis siltä pieneltä kaksi liuskaiselta liittimeltä), ja vastaavasti herätepuolen plussan (väliaikaisesti) suoraan akulta.

Mainitsinko, että nestepinta laskee säilöissä mitä enemmän pumppu pyörii, myös sellaista pihinää kuuluu tehostimesta... :(
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jep, vika löytyi, tieto paineenkatkaisusta tuli otettua väärltä anturilta :lol: Viisiliuskainen ohjaamaan ja jo katkaisi pumpun ajallaan :wink:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Käsijarruvaijerin pään pois muljautus linkusta ei nyt meinaa onnistua.. Aikanaan sain ne linkkuun pihdeillä vääntäen, mutta pois ne ei lähde sammalla reseptillä. Oliko tähän hommaan joku erikoistyökalu, vai onko muita konsteja? Fixus näyttää myyvän jarrujousen painotyökalua, onko kenties tehty tähän hommaan?

(jarrusatuloita vaihtaessa tämä pikkujuttu osoittaui isoksi esteeksi... :roll: )
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

duckworth kirjoitti:Käsijarruvaijerin pään pois muljautus linkusta ei nyt meinaa onnistua.. Aikanaan sain ne linkkuun pihdeillä vääntäen, mutta pois ne ei lähde sammalla reseptillä. Oliko tähän hommaan joku erikoistyökalu, vai onko muita konsteja? Fixus näyttää myyvän jarrujousen painotyökalua, onko kenties tehty tähän hommaan?

(jarrusatuloita vaihtaessa tämä pikkujuttu osoittaui isoksi esteeksi... :roll: )
Muistaakseni pitää löysätä se muovinen vaijerin kiristin oikein kunnolla, niin sitten saa pujoitettua sen lenkin pois paikoiltaan.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Pitääpä kokeilla, tosin nyt ei onnistu pariin päivään se, niin kuin ei mikään muukaan tämän räkätaudin vuoksi... :x
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JyriN kirjoitti:Muistaakseni pitää löysätä se muovinen vaijerin kiristin oikein kunnolla, niin sitten saa pujoitettua sen lenkin pois paikoiltaan.
Niin ja, meinaat muovisella kiristimellä sitä satulanreikään tulevaa valkoista muovia..? Vaiko sitä autonpohjaa keskempänä olevaa kiristintä?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

duckworth kirjoitti: Niin ja, meinaat muovisella kiristimellä sitä satulanreikään tulevaa valkoista muovia..? Vaiko sitä autonpohjaa keskempänä olevaa kiristintä?
Sieltä pohjan alta säädetään käsijarru kiertämällä sitä nailonimutteria. Kierto pidentää ja lyhentää vaijerin kuorta ja siten kiristää ja löysää vaijeria (vrt. polkupyörän käsijarruvaijeri). Ne satulan vaijerikannakkeessa olevat muovoholkit on vain holkkeja - ne pitää kuoren kireällä ja toimii vaijerin laakerina. :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Herätetäämpä alustapolitiikka henkiin.. Katsastus ehkä kuukauden päästä, ja ainakin sen jälkeen suunnitelmissa on pusla-päivityksen lisäksi vaihtaa eteen alatukivarret. Mitä mieltä olette noista 25 €/kpl maksavista versioista? Kestääkö niissä alapallot, ja onko laatu huonoa, tai kuinka huonoa jos on? :)

Juu ja, kun alatukivaret irrottaa, niin onko järkeä sitoa/kiristää etuvakaajan päitä yhteen esim. kuormaliinalla helpottaakseen takaisin asennusta? Miten ootte ite tehneet ko. vaiheen?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

duckworth kirjoitti: Mitä mieltä olette noista 25 €/kpl maksavista versioista? Kestääkö niissä alapallot, ja onko laatu huonoa, tai kuinka huonoa jos on? :)

Juu ja, kun alatukivaret irrottaa, niin onko järkeä sitoa/kiristää etuvakaajan päitä yhteen esim. kuormaliinalla helpottaakseen takaisin asennusta? Miten ootte ite tehneet ko. vaiheen?
Mun kokemuksen mukaan noissa halpisvarsissa olevat puslat on aika lailla kuraa. Alapallot on järjestään ns. kuivia, eli kun niitä kääntelee, niin ovat alkuun ihan helkutin tiukassa ja liikkuvat nahkeasti. Liekö edes tarkoitettu voideltaviksi, mutta muutaman avanneena näyttää vain olevan hintsusti sellaista vaaleaa rasvaa. Olen lisäillyt noihin laakerirasvaa tai vain laiskana pyöritellyt aikani, kunnes liikkuvat jouheammin.

Toinen ongelma noissa halvoissa alustan osissa on niissä käytetty kumi. Alapallojen suojakumi halkeilee jo ekana kesänä, eikä varmasti ole pitkäikäinen. Isossa puslassa (siinä mihin kallistuksenvaimentaja tulee) taas kumia on lähtökohtaisesti alkuperäistä vähemmän + että se on siis huonolaatuista. En ennusta näillekään pitkää ikää. Tämä jälkimmäinenhän ei haittaa, kun siihen tilalle laitetaan uretaanipusla, eikö niin. :wink:

Tuossa irroitusvaiheessa ei kallistuksenvaimentaja juurikaan kanita. Enemmän tulee jännäkakkaa siitä alapallon irroituksesta, minä modasin siihen irroitustyökalun aikoinaan, kun sen muoto on semmoinen, ettei nuo aftermarket kalut oikein istu.

Takaisin laittaessa helpottaa, kun irroittaa kallistuksenvaimentajan rungosta. Toisilla menee tukivarret paikoilleen ihan helposti ja kallistuksenvaimentajaa irroittamatta, ja toiset (minä esim.) joutuu vetämään pakettia kasaan kuormaliinoilla. Jos noita puslia vaihtaa uretaanisiin, niin laittaa nämä kallistuksenvaimentajan puslat samalla, niin menee yhdellä äheltämisellä. Mulla on ollut kallistuksenvaimentajan pulttien kiinnitysmutterit rungossa aika heikossa hapessa, joten suosittelen tässä yhteydessä ruiskimaan irroitusöljyä reilusti - muistaakseni korissa on pienet aukot, joista öljyn saa about oikeaan suuntaan sillä pillillä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja emax »

Jos orkkiksia vielä saa ja autoa on tarkoitus pitää itsellään vielä kauan niin ehdottomasti fordilta alatukivarret.
Kokemuksesta kerron että tarvikkeita saa vaihdella joka vuosi katsastukseen. Omaan autoon on edellinen omistaja ostanu v.2005 fordilta uudet molemminpuolin ja ne ovat autossa edelleen kiinni ja niin vain meni vieläkin läpi katsastuksesta :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Harraste Sierrassa on ollut vissiin 6v TRW:n Scorpion tukivarret, vielä ok.
Ilman kuormaliinaa oli turha yrittää 28mm vakaajaa uretaani puslilla paikoilleen, tukivarsissakin kun on PU puslat niin mikään ei oikein anna periksi helpolla.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Joo, mutta niinkuin Jyri sanoi, niin joissain sierroissa menee helposti ilman mitään liinavirityksiä. Itsekin aikanaan laitoin omaan 92:een mikä oli 28mm:n vakaajalla, uretaanipuslat eteen joka paikkaan, kasaaminen oli ihan lastenleikkiä, mikään ei hantittanut.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Joo, noita kallistuksenvaimentajia on tosiaan erilaisia. Paitsi, että ovat siis eri paksuisia, niin ovat myös hiukan eri muotoisia. En tiedä kuinka lähelle samanlaisia esim. granujen vaimentajat on, mutta ainakin sierroissa ja mk1 skorppareissa (mk3 granu Englannissa) käytetyt vakaajat ovat vaihtokelpoisia keskenään. Pieniä muotoeroja on varmasti vuosien saatossa näihin tullut, ihan normaalia tuotekehitystä.

Vastatakseni paremmin duckin kysymykseen, niin minä tekisin tuon asennuksen näin:

1) Vaimennin irti rungosta (uudet puslat tähänkin)
2) uudet tukivarret kiinni vakaajaan, vakaajan pultit löysälle, ettei putoa
3) tukivarret kiinni alapallosta olkatukiin
4) toinen tukivarren sisäpää kiinni

Tässä selviää kuinka hankalaksi menee. Toinen tukivarsi jää mulla aina toista senttiä vajaaksi oli kallistuksenvakaaja kiinni rungossa tai ei. Jos hyvin käy, menee toisenkin tukivarren sisäpää paikoilleen - jos ei mene, niin kuormaliinaa kehiin. 8)

Lopullinen kiristys tukivarren pulteille, kun auton paino on jo päällä. En tiedä onko kuin tarkkaa, mutta näin tämä loppu on tavattu ohjeistaa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

JyriN kirjoitti:Joo, noita kallistuksenvaimentajia on tosiaan erilaisia. Paitsi, että ovat siis eri paksuisia, niin ovat myös hiukan eri muotoisia. En tiedä kuinka lähelle samanlaisia esim. granujen vaimentajat on, mutta ainakin sierroissa ja mk1 skorppareissa (mk3 granu Englannissa) käytetyt vakaajat ovat vaihtokelpoisia keskenään. Pieniä muotoeroja on varmasti vuosien saatossa näihin tullut, ihan normaalia tuotekehitystä.

Vastatakseni paremmin duckin kysymykseen, niin minä tekisin tuon asennuksen näin:

1) Vaimennin irti rungosta (uudet puslat tähänkin)
2) uudet tukivarret kiinni vakaajaan, vakaajan pultit löysälle, ettei putoa
3) tukivarret kiinni alapallosta olkatukiin
4) toinen tukivarren sisäpää kiinni

Tässä selviää kuinka hankalaksi menee. Toinen tukivarsi jää mulla aina toista senttiä vajaaksi oli kallistuksenvakaaja kiinni rungossa tai ei. Jos hyvin käy, menee toisenkin tukivarren sisäpää paikoilleen - jos ei mene, niin kuormaliinaa kehiin. 8)

Lopullinen kiristys tukivarren pulteille, kun auton paino on jo päällä. En tiedä onko kuin tarkkaa, mutta näin tämä loppu on tavattu ohjeistaa.
Ei käy Granadasta kallistuksen vakaaja sierraan, jos sitä tarkoitit?
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Aksu »

ohc205 kirjoitti:Ei käy Granadasta kallistuksen vakaaja sierraan, jos sitä tarkoitit?
Naputtelepas googlen kuvahakuun "ford granada MK3" niin huomaa että kyllä se vaan käy :wink:
gti golo palloilija
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Aksu kirjoitti: Naputtelepas googlen kuvahakuun "ford granada MK3" niin huomaa että kyllä se vaan käy :wink:
Joo, juurikin mietin, että käykö vanhemmista Granadoista vakaajat - eli kuten ohari totesi niin ei käy. Nyt tiedän tämänkin. :lol:

Ainakin Mk2 Granadassa on hyvin samanoloiset akselistot kuin Sierrassa ja Skorpparissa, mutta on hyvä teitää ettei vaihtokelpoisia osia kuitenkaan ole. Mk3 Granada on Brittien samanlainen nimeämisharjoitus kuin Taunus/Cortina. Ihme porukkaa...
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Mk2 Granadan taka-akselisto on samantyyppinen kuin sierrassa.
Etuakselistossa ei kyllä ole mitään yhteistä.

Ja mk3 "granada" on suomeksi scorpio. Britit vaan koettaa sekoittaa ihmisten päitä.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja emax »

JyriN kirjoitti:Lopullinen kiristys tukivarren pulteille, kun auton paino on jo päällä. En tiedä onko kuin tarkkaa, mutta näin tämä loppu on tavattu ohjeistaa.
Kyllä tuo ihan viisasta on koska jos esim. puslan pultin kiristää pyörä ilmassa niin keskiosahan jää jumiin, ja kun laskee auton niin keskiosa on paikallaan ja tukivarsi kääntyy -> pusla on kokoajan jännityksessä -> hajoaa nopeammin.
Yks mutta siinä on, sitä on aika helkkarin hankala kiristää pyörät maassa, jos ei ole monttua tai edes ajosiltoja :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tilasin tänään osat eteen, mutta minä itse kuin myös Rallyrace hämmästeli että vakajaan on vaan 22mm, tarkalleen ottaen 22,6 työntömitalla tutkittuna. Onko näissä vanhoissa Sierroissa (84 ja prewards) useinkin myös 2.0 koneen yhteydessä 22 vakaaja edessä?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Yleensä niissä on 24mm etuvakaaja.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

emax kirjoitti: Kyllä tuo ihan viisasta on koska jos esim. puslan pultin kiristää pyörä ilmassa niin keskiosahan jää jumiin, ja kun laskee auton niin keskiosa on paikallaan ja tukivarsi kääntyy -> pusla on kokoajan jännityksessä -> hajoaa nopeammin.
Yks mutta siinä on, sitä on aika helkkarin hankala kiristää pyörät maassa, jos ei ole monttua tai edes ajosiltoja :)
Siis kallistuksenvakaajien puslien jotka tukivarressa, mikäs siinä on hankalaa pyörät maassa, jatkovarsilla tosi helppoo ja muutenkin, tai joutuu siin maassa makaan ilman monttuu/nelitolppanosturii, muttei kovinkaan vaikeeta, jos työkalut pysyy vähänkin käsissä :)
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Mites sitten kun ensimmäisen kerran nostaa auton irti maasta,samalla tavalla se pusla siellä liikkuu. Ainakin itse kiristänyt "ilmassa" ja kun just asennettu niin "rasvaa" on varmasti viellä joka puolella puslaa et liukuu jos on tarvetta.
gti golo palloilija
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tässä taas vähän sivusta seurannu kommentoimatta... Tosiaan urkkupuslat voi kiristää kyllä ihan missä asennossa vaan, kun se holkki keskellä ei ole vulkanoitu niinkuin kumipuslissa, vaan on ihan liikkuva. Rasvaa vaan väliin joka paikkaan ja kireelle.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja emax »

lexicon69 kirjoitti:Siis kallistuksenvakaajien puslien jotka tukivarressa, mikäs siinä on hankalaa pyörät maassa, jatkovarsilla tosi helppoo ja muutenkin, tai joutuu siin maassa makaan ilman monttuu/nelitolppanosturii, muttei kovinkaan vaikeeta, jos työkalut pysyy vähänkin käsissä :)
En lukenu kovin tarkasti. Tarkoitin lähinnä niitä pulttia millä se tukivarsi on kiinni autossa ja vakiopuslia. Kyllähän se varmaan onnistuu pyörä maassakin. Minä vaan oon ollu laiska ja kiristäny kaikki silloin kun pyörä on vielä irti ja auto ilmassa :) ainakin jos pihalla on pitäny korjata.
Uretaanipuslista ei mitää kokemusta :oops:
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Foordson »

JyriN kirjoitti: Menee pahasti ohi Focuksen koiranluista - jatketaan vaikka alustapolitiikassa?

Sama se on, että tekeekö tuon muutoksen sierran omasta vai veitsivakaajasta. Koska tuohon savottaan ryhdytään vasta kilpatouhuissa, on veitsivakaaja säädettävyytensä ansiosta luonnollinen valinta.
Jatketaan täällä kun meni hieman offtopiciksi :oops:

Mutta onko kellään kokemuksia ko. rakenteesta? Tuo sierran etupää on tuollainen rimpula muutenkin, eikä reaktiotangosta haittaakaan olisi, oletettavastin.
Vastaa Viestiin