Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

duckworth kirjoitti: Mutua..? :roll:
On. Mä en löytänyt tuolle muistikuvalle mitään vahvistusta. :lol:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

jarrunestesäiliön pinnan varoitusanturin liitin on erilainen vanhemmissa ja uudemmissa, en silti tekis jakoa suoraan 2wd ja 4wd, voi olla ekoissa 4wd malleissa samanlainen kuin 2wd, eikä sillä kai edes oo mitään väliä. Tosiaan mk2 sierroissa on jo valmiiksi isompi aukko sähköiselle tehostajalle, mk1 malliin aukkoa joutuu suurentamaan sekä sen ympyrän osalta, että ylöspäin. Kannattaa tehdä siihen aukon ympärille vahvike, kuten alkuperäisissäkin on, muuten alkaa tulipelti notkumaan jarrutuksissa. Kuvia voi jostain löytyä, nyt en juuri jouda etsimään niitä enempää, tuosta ensihätään: Kuva
jarruputket riittää kun etupään putkia taivuttaa, takapäästä jätetään se paineenalennusmokkula välistä, ja jatketaan takaputkea, joka siis tulee ton sähköisen tehostimen keskimmäiseen lähtöön.
Siitä sähköisestä tehostimen pääsylinteristä kun ruuvaa irti ne sovitenipat (paitsi keskimmäistä!), niin orkkisjarruputkien päissä olevat nipat sopii suoraan siihen pääsylkkyyn.

EDIT: tuommonen on se vahvike, mikä on alunperin noissa, pistehitseillä kiinni.
Kuva
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuota keskimäistä lähtöä koskeekin seuraava kysymys.. Kun mun Sierra on niitä ensimmäisiä, niin tuo jarrupaineensäädin on erilainen kuin "yleensä" Sierroissa, tästä johtuen takaputken liitin on halkaisijaltaan about millin liian paksu... Saako tuohon väliin jonkun adapterin jonka lähtö vastaa vanhaan putken kierrettä, ja sisään tulo Cossun kierrettä..?

EDIT: Olen tietty heivannut sen vanhan/orkkis kuristimen :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Teet siihen jatkoputken väliin, ja päihin sopivat nipat..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
FORD65
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Loka 2005 22:50
Paikkakunta: Humppila

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja FORD65 »

Onko kukaan laittanut scorpion etualatukivarsia sierraan, pitäis olla kai hieman pidempi sais camberia parempaan suuntaan. Olisko jollain molemmat tukivarret et pystyis vähän vertaan?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

On niitä laitettu noihin budjettivehkeisiin, tais joutua poraamaan etuakselipalkin reiät isommiksi, scorpiossa tais olla isommalla pultilla tukivarsi kiinni. Ja olikohan vielä niinkin, että joutuu vaihtamaan scorpion raidetangot, että riittää pelivara aurauskulmien säädöissä, ne on ihan bolt-on.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
FORD65
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Loka 2005 22:50
Paikkakunta: Humppila

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja FORD65 »

pitää siis koittaa jos kerran noin helpolla saa sopimaan, taitaa tulla sit aika paljon negatiivista camberia jos raidetangot ei riitä, ei ehkä hyvä katuautoon, mut kiitos tiedosta.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Mä muistan lukeneeni jostain (rallifoorumilta?), että ne skorpparin etutukivarret olisi noin 12mm pidemmät. Veikkaan, että camberia tulee noin -3 astetta tolla setupilla - voi olla aika raju arkiajoon, mutta riippuu paljon renkaista paljonko vaikuttaa.

Skorpparin raidetankojen päiden lisäksi myös 4x4 sierran osat on normaaleja pidemmät, joten on vaihtoehto. :D
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

mutta kun mun muistaakseni ei riittäny pelkkien raidetangonpäiden vaihto, vaan piti vaihtaa koko tangot scorpiosta.. cossuklubin puolella nimimerkki cossu44 muistaakseni rakenteli poikansa rata/siviili 2.3-16v sierraan moiset.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ongelmaa jarruissa pukkaa.. Sierroissa kun käsketään aloittaa ilmaus etujarruista, jos koko systeemi on ollut tyhjänä. Etujarrut ilmaantuivatkin ihan nätisti, mutta taakse ei kulje neste lainkaan :? Ilmausruuvit ovat uudet, ja vuosi sitten samoilla satuloilla samalla järjestyksellä ilmaus onnistui. Vaatiko sähköinen sylinteri virtojen päällä olon, että takapiirikin saadaan ilmatuksi..? Vai missä vika?

Keskimmäinenkin jarruputki on uusittu.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Virrat päällä ilmataan, ja takapää ensin, pisin putki, eli oikea ensin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Virrat päällä ilmataan, ja takapää ensin, pisin putki, eli oikea ensin.
Ja itse ainakin laittanut jonkun tangon painamaan jarrua muutaman sentin niin pumppu painaa nesteet kun avaa ilmausruuvin.
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Voiko tuon pumpun kytkeä pyörimään väärinpäin..? Kun tällä hetkellä johdot siten että kuskin puoleisessa liuskassa plus, apparin puoleisessa miinus, surisee kyllä mutta liekö oikein?

Myös toinen syy kytee epäilyksenä tuohon takajarrujen ongelmaan, koska tuli tehtyä aika jyrkkä mutka heti pääsylinterin lähelle (putki ei näkyvästi lytyssä, mutta 180 astetta silti..). Ensi viikolla varmaan käyn lyhennyttämässä putkea/laitattamassa liittimen paikassa jossa työkalut kyseiseen hommaan. Ei oikein itsellä onnistu eteenkään tuo levitys sitten lainkaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Sierra2.3-16v kirjoitti:On niitä laitettu noihin budjettivehkeisiin, tais joutua poraamaan etuakselipalkin reiät isommiksi, scorpiossa tais olla isommalla pultilla tukivarsi kiinni. Ja olikohan vielä niinkin, että joutuu vaihtamaan scorpion raidetangot, että riittää pelivara aurauskulmien säädöissä, ne on ihan bolt-on.
Tai laittaa scorpion etupalkin ja hammastangongin samalla, niin pääsee helpommalla.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

duckworth kirjoitti:Voiko tuon pumpun kytkeä pyörimään väärinpäin..? Kun tällä hetkellä johdot siten että kuskin puoleisessa liuskassa plus, apparin puoleisessa miinus, surisee kyllä mutta liekö oikein?
Niin mitenkäs tuon pumpun laita, jostain olen käisttänyt että ei koko aikaa käy, vaan joka kolmannella polkaisulla..?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Aksu »

duckworth kirjoitti: Niin mitenkäs tuon pumpun laita, jostain olen käisttänyt että ei koko aikaa käy, vaan joka kolmannella polkaisulla..?
Ei ole polkaisuista mitään määrää vaan tunnistin määrää koska systeemissä on tarpeeksi painetta ja katkaisee/kytkee pumpun toiminasta/päälle uudestaan.
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jarruputki vaihdettu sellaiseen jossa ei ole lytistymiä, vaan ei anna pisaraakaan nestettä takajarruille.. :evil: Missä ihmeessä vika voi olla?

Vaikuttaako asiaan se ettei sylinterin mukana tullut lainkaan johtosarjaa, koska itse olen tuonut abikoilla virrat vain siihen mustaan lieriöön säiliön alla, jonka uskon olevan(?) se pumppu. Tarvitaanko muitankin kytkentöjä sitten, ja onko jollain kenties kaavioita siihen?

Jarrut ovat ennen toimineet normaalisti ja taakse on aina kulkenut neste, nyt tarvitaan piiitkiä neuvoja :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

duckworth kirjoitti:Jarruputki vaihdettu sellaiseen jossa ei ole lytistymiä, vaan ei anna pisaraakaan nestettä takajarruille.. :evil: Missä ihmeessä vika voi olla?

Vaikuttaako asiaan se ettei sylinterin mukana tullut lainkaan johtosarjaa, koska itse olen tuonut abikoilla virrat vain siihen mustaan lieriöön säiliön alla, jonka uskon olevan(?) se pumppu. Tarvitaanko muitankin kytkentöjä sitten, ja onko jollain kenties kaavioita siihen?

Jarrut ovat ennen toimineet normaalisti ja taakse on aina kulkenut neste, nyt tarvitaan piiitkiä neuvoja :D
Lisäkysymyksiä vielä edeltäviin; aiemmin mainittiin että keskimmäinen "mokkula" (se nakinmittainen kuusikulmainen pötkö?) jätetään paikalleen, mutta pitikö siihen jättää myös se urosmallinen nippa??? Itse ruuvasin sen irti, ja muutin jarruputken urosmalliseksi. Jos tuo nippa siihen piti jättää, niin saako niitä uusina enää, koska vanhan olen jo hävittänyt jotenkin...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tarviihan se pumppu virrat, ja painekatkaisija jne.. Jollain oli hyvät virtakuvat omia kytkentöjä varten, jso ei ole johtosarjaa käytössä. Itse rakensin silloin tommosen pumpun omasta johtosarjasta, poistamalla vaan kaikki boksille menevät johdot, ja omassa autossa oli liittimet absin johtosarjalle valmiina, joten oli lähes plug and play, ainoastaan jarruputket piti muokata sopimaan. Sen nipan siinä mokkulassa ei ole mitään väliä millainen on, se kuuskulmainen mokkula on se paineen rajoitin. sähköt sulla siinä nyt on puutteelliset.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Totaaaa..... Pumpunjohtosarja tuli hankittua, ja töpselit ovat syltyn päästä kiinni, mutta toinen pää(t) sarjasta vetääkin sitten huulen pyöreäksi. Siellä on siis kaksi violettia ja yksi vihreä rele, ja pitkä punainen liitinrima (jossa ainakin 20 pinniä). Sanoit että karsit johtoja, mutta kuinka paljon, mitä värejä..?

Itse meinasin tässä että katkaisen nipun heti kun johdot yhtyvät pumpulta, ja olisn kytkennyt tarvike releellä virrat, mutta ilmeisesti näin ei voi tehdä. Siellä tuo paineen katkaisn kaiketi ohjaa nipun releitä niin ikään, vai..?

Pitäsisi saada jotain valoa tuohon sielunelämään, tai vaikka piirikaavio :D

EDIT: Sylinterissä on etupuolella kolme liitintä:

1. Iso kaksiliuskainen= pumppu
2. Viisi liuskainen= ???
3. Pieni kaksi liuskainen= paineenkatkaisja..??

Paineenkatkaisija toisin sanoen ohjaa relettä joka ohjaa pumppua..? Entä nuo paineensäätimeen mokkulaan vaikuttavat sähköt, periaate?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No jos sulla on se johtosarja siinä kädessä, niin sivarit käteen, ja joka ikinen johto irti johtosarjasta, mikä menee boksin liittimeen, selkiyttää huomattavasti ajattelua, ainakin se toinen relesysteemi karsiutuu samalla pois, ja jää vaan maa- ja virtajohtoa, + pari johtoa, jotka kytkeyty mulla auton johtosarjaan, ja jos ei autossa ole abs-mahdollisuutta varattuna, täytyy kytkeä muuten. On siitä ne kytkentäkaaviotkin jossain cossuklubin puolella, joissa on selkeet ohjeet mihin kytketään, täytyy kattoo jossain välissä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ok, olen sitten ihan kiitollisuuden velassa, kun kaavio ilmestyy... :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tuosta nyt ensialkuun:
Taralabs kirjoitti:Tehostajan saa pelaamaan kun ottaa alkuperäisestä johtosarjasta pumpulle tulevan liittimen ja painekytkimelle tulevan liittimen. Niistä piuhat sopivasta kohtaa poikki. Otetaan yksi normaali rele ja kytketään pumpun punainen piuha lähtöön 87. Pumpun ruskea piuha maihin. Painekytkimen pelkkä ruskea piuha maihin, ruskea-musta ohjaa releen napaa 85. Releen napaan 86 laitetaan syttövirta ja 30:seen vedetään akulta sulakkeen kautta jatkuva virta. Nyt pumppua ohjaa originaali painekytkin joka lataa paineakun aina kun paine laskee alle asetetun rajan.

Tänään karsin juuri omasta projektista tuon absihelvetin pois ja kytkentäkaaviosta katselin tuon ja testasin. Pelaa.
Mutta tuolla tyylillä ei pala se orkkis varoitusvalo mittarissa, mikä taas toimi kun oli autossa johtosarjassa varaus absille.. paloi siis aina kun oli pienet paineet järjestelmässä. :wink:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kuinka kauan tuo painekatkaisija antaa pumpun pyöriä..? Tuntuu nyt että melkein loputtomiin pumppaa, eikä uskalla oikein kokeilla milloin antaa periksi...

Juu ja, jarrut on tosiaan jo ilmattu, onnistui kaverin kanssa kolmannella yrittämällä :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mk1 Sierran jarru- ja alustapolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No, mun autossa se pumppu oli jo vähän väsynyt, se kävi aina kun virrat laittoi päälle n.30 sek. Kaksi jarrupolkimen painallusta riitti siihen, että paine laski kytkien pumpun päälle, kävi taas sen 10-20 sek, taas pari painallusta jarrusta ja pumppu alkoi surista. Ahvenistolla ajellessa pumppu surisi vissiin lähes taukoamatta, kun sytytteli ainakin valoa mittaristossa. Mutta tuo siis vanhalla ja väsyneellä pumpulla, hyväkuntoisella ei pitäis koko aikaa surista.. Eli olisko se pumppu paska, vai kytkennöissä jotain?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Vastaa Viestiin