Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
lalli69

Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Useasti kun kerran väännetään noista madaltamista koskevista pykälistä, niin tässä nämä nyt olis.

Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin
Antti5
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Maalis 2009 17:18
Paikkakunta: oulu

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Antti5 »

elikkä sikäeli mikäeli oikein ymmärsin niin jousia saa myös ite katkaista kunhan sen tekee oikein ja jos se on mahdollista kuten esimerkiksi farkku mondeon taka jouset näyttäis olevan sellaiset ja kun vielä jousen ylälautanen korissa on sellainen joka on irroitettava eli sitä voi pyöritellä nii ongelmaa ei ole kunhan vain tekee oikein?
mk1sierra
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Syys 2008 23:04
Paikkakunta: Savo

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja mk1sierra »

Ei se katastussetä valita vaikka katkot kunhan se jousi pysyy siel tiukkana. Esim. kun nostat auton etupään ilmaan eli iskari on niin ulkona kun voi olla nii jousi ei saa pyörähtää kun käsin kokeilet.
AssTee
Viestit: 187
Liittynyt: 04 Tammi 2008 11:50

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja AssTee »

Kyllä valittaa jos huomaa että on katkaistu!!! Ja tämä tapahtui jo vuonna 1996. Tästä käytiin pitkä kädenvääntö. Minä hävisin, tietyllä tavalla. Toisella tavalla taas katsastus... :)
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
henkkateam
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Loka 2009 20:43

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja henkkateam »

Minun mielestä olisi parempi, mutta myös kalliimpi ostaa netistä madallus jouset ja niihin sopivat iskarit niin ei katsastus miehellä olisi sanomista. Onhan tämä itse katkaisu helppo ja halpa, mutta katsastus mies ei välttämättä hymyile. Minun mielestä jousien katkaisu kulmahioma koneella tai muulla laitteella on parempi tehdä pelto, jäärata tai jokamiesluokan autoihin. Jokamiesluokassa tämä on aika yleisin tapa madaltaa alustaa.
mk1sierra
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Syys 2008 23:04
Paikkakunta: Savo

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja mk1sierra »

AssTee kirjoitti:Kyllä valittaa jos huomaa että on katkaistu!!! Ja tämä tapahtui jo vuonna 1996. Tästä käytiin pitkä kädenvääntö. Minä hävisin, tietyllä tavalla. Toisella tavalla taas katsastus... :)
No tuo nyt riippuu katastus-sedästä.

Ite oon jopa muutoskatastanu auton alustasarjalle jossa on rälläkällä katkastut jouset A-katsastuksella. Kahdella eri katsastusasemalla olen myös normikatsastuksen suorittanut kyseisillä jousilla eikä ongelmia. Minun mielestä sillä ei ole väliä onko katkastu vai ei kunhan jousi ei jää löysälle missään tilanteessa.
Antti5
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Maalis 2009 17:18
Paikkakunta: oulu

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Antti5 »

Tulihan tuota vielä katkastua nuita juosia takkaa pikkusen ennen ku kävin muutoskatsastaan ku ei tuo veitekin juosi satsi laskenu juuri minkää vertaa ja taka juosi tais vielä olla pitempi ku vakio joten rälläkkä soi ja soi vielä uuestaan ku kokeilen tuon että miten se menee tonttii n jos laittas sen 60alustan säretään nyt sitten ne iskarit uusien alta pois... :lol:
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Aja niillä weiteceillä joku vuos, niin kyllä ne kuoleentuu ja autosta tulee matala. Ihan p"skat, ei tommosia sais ees myydä.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Oikaisenpa hivenen tuota ristiriitaista tietoa.

Mikäli auto ei ole ey-tyyppihyväksyttyä mallia (noin vm 1996 tai vanhempi), saa auton jousitusta muuttaa katkomalla, takomalla, vaihtamalla toisen auton jouset jne.

Jos taas puhutaan ey-tyyppihyväksytystä autosta, em. keinoin ei saa madallusta tehdä vaan pitää olla ko. automalliin tarkoitettu madallusjousisarja josta muutoskatsastuksella esitettävä mukana tullut tüv -hyväksyntäpaperi. eli esim mondeossa ei saa käyttää laikkajousia.

Molemmissa tapauksissa jousen tulee pysyä paikallaan kaikissa jouston vaiheissa eli esim etupalkista nostettuna ei saa etujouset pyöriä lautasella jne. Edelleenkin molemmissa tapauksissa minimi maavara 8cm, max. madallus tai korotus 5cm (paitsi maastureissa enemmän). tarkista mm. valojen suuntaus ja aurauskulmat muutoksen jälkeen.

jousien vaihdosta kirjataan muutoskatsastuksella AKE:n ohjeen mukaan 1% vaihdetuiksi osiksi. tämä tekee jännäksi mm. korinvaihtoauton jousimuutoksen..

Mistä tiedän onko autoni ey-tyyppihyväksytty? valmistajan kilvessä tai rekisteriotteessa lukee hyväksyntynumero joka suunnilleen muotoa e9*98/14*0213*03, jos sellaista ei ole niin auto ei todennäköisesti ole tyyppihyväksyttyä mallia. vuosimalliraja menee suunnilleen 1996 tietämillä siten, että esim mulkosilmä scorpio, mondeot, viimeisen korimallin escort, focukset jne on ey-tyyppihyväksyttyjä malleja. 1998 -> kaikki maahantuojan kautta tuodut henkilöautot on ey-tyyppihyväksyttyjä.
Albert77
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2010 21:36

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Albert77 »

Jatketaanpa viestiä...

Mistä ja millaista madallussarjaa (suht edullista) voisitte suositella -93 Mondeo STW:hen.

Olen nyt 2 päivää surffaillut eikä jotekin tunnu nuin vanhaan Mondeoon löytyvän yhtään mitään.

Korisarjaa vailla kans.

-Albert-
Mondeo 2.0 16V STW -93
Antti5
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Maalis 2009 17:18
Paikkakunta: oulu

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Antti5 »

Ite tilasin oulun JJ Hifistä weitekin jouset omaan mondeoon ja joo ihan hyvät mutta ei oikeen tuo perä tipahtanu. Completoksella näkkyy olevan jousia jopa 60mm puottavia..
Albert77
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2010 21:36

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Albert77 »

Oletteko vaihtanut myös iskarit kun olette madallusjouset iskeneet autoon kiinni?
Mondeo 2.0 16V STW -93
Avatar
njietro
Viestit: 827
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja njietro »

Itellä nyt tossa neloskoppasessa eskossa -40mm jouset alla vakioiskareilla. Vaimennus jo nyt varsin heikkoa, mutta enempi tonttiin tarvis saada kesäks...

Onko täällä kokemusta mk4 Escon reilummasta madalluksesta? Onko tietoa/kokemuksia minkä auton jouset sinne vois pätkiä alkuperästen tilalle, niin että sopis ylä- ja alapäästä tuentoihinsa ilman suuria muokkauksia ja olis alkuperäsiä jämäkämmät?

Mites iskarit, yli 40mm madalluksen kans nyt ei alkuperäsen mittasia tulis käyttää, mutta onko mk4 Escoon lyhyempiäkään iskareita suomessa tarjolla? Mitään uusia Koneja en pysty ostaan, eikä se oikein oo mielekästäkään ton luokan autoon.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja samiharju »

eiköhän www.ebay.de löydy jousisettejä halvalla.. hakusanaksi esim ford escort fahrwerk..
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja koskar »

Mk4 escorttiin saa GAZilta tolppia ja niihin voi sitten valita jouset ihan vapaasti halutulla jäykkyydellä ja pituudella. Varmaan saa tilattua lyhyemmillä rungoillakin nuo iskarit jos se siitä jää kiinni. Hinta on kyllä samaa luokkaa (vähintään) kuin Koneilla.
Avatar
Warro
Viestit: 384
Liittynyt: 23 Loka 2010 22:09

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Warro »

Tästäkin aiheesta löytyis kysyttävää. :D Eli saako motonet yms pelkille madallusjousille tuv lappuja, että pitääkö ne vaan tyytyä maalaamaan mustaks ja pistää kädet ristiin katsastuksessa, vai saako ne oikeen papereihinki?

Pahasti oma sierra 87vm vaikka muistin että olis ollu 86. :x
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kysymys kysymykseen.. Onko järkeä säästää n.40 euroa, ostamalla vieterit Motonetistä, kun 150 eurolla päästään jo TÜV- hyväksyttyihin Lesjöfors- jousiin, joita esim. Fixus myy..? Laadussa saatta olla myös vähän eroa :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Warro
Viestit: 384
Liittynyt: 23 Loka 2010 22:09

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Warro »

En ollu taas näköjään asiaan tarpeeks hyvin perehtynny ku en moisia oo nähny :roll: . Eli noi jouset saa rek otteeseen asti saatettua.

Kiitoksia vaan tästä tiedosta.

Edit; Onko motonet sitte vaihtannu jousien merkkiä ku vuodelta 2007 löyty foorumilta tällästä tietoa ku kattelin noita lesöforjsseja. "lesjöfors on motonetin jousien merkki".
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Vaikka katkaistuilla jousilla menis läpikin katsastuksesta, niin en kyllä näe siinä mitään järkeä, katkaisun seurauksena jäykkyys ja jousen käytös voi olla täysin arvaamaton jousten välillä
-glaadi-
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Marras 2011 21:13

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja -glaadi- »

Siitäpä juolahti mieleen että onko kukaan kokeillut näitä motonetin madallus jousia ? ajattelin itse laskea tuota sieraani kesäksi ja mietin että halvaksi tulisi ne orkkikset leväyttää rälläkällä mutta jos kerran motonetissä on 109€ 40mm madallus jouset ja fiksuksella sen 150 niin ehkäpä hankkia ne sit. Mutta kummat paremmat ?
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Käykääpä nyt kinastelijat kysymässä suoraan niiltä "katsastussediltä" vaikkapa näistä jousien katkomisista, niin ei tarvitse lähetellä mitu-mutu-vääräätietoa. :wink:
Kyllä nuo jousien katkomiset ja lämpökäsittelyt ovat teeseitse-tehtyinä tieliikennepommien virittelyjä, joissa kuka vaan voi olla uhrina. Miettikääpä sitä, jos joudutte syytteeseen vaikkapa kuoleman tuottamuksesta.
Katkaistut jouset: ensinnäkin jousivakio muuttuu, mistä seuraa jousen kantavuuden heikkeneminen ja jouston muuttuminen lineaarisemmaksi (-> menee ns. läpi ). Iskarien toiminta-alue muuttuu ja ne eivät pysty estämään pohjaamista.
Lämpökäsittelyt / hitsaukset ovat kiellettyjä, niin jousille kuin ohjauslaitteiden osillekin.

Jos haluatte toimivat ja turvalliset alustamuutokset, niin käyttäkää niitä varten tehtyjä ja testattuja jousi- ja alustasarjoja. Ja on syytä muistaa, että varsinkin enemmän ajettuihin autoihin tulee myös tehdä vaimentimien vaihto samaan aikaan kun laitetaan madallusjouset.

En mainosta mitään, mutta Eibachin jouset ja alustasarjat ovat hinta-/laatusuhteeltaan ylivoimaisia. Suosittelen. Ja alustamuutokset on (muutos)katsastettava -> tulee merkintä rekisteröintitodistukseen. :)
Torque Vectoring Control
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Gona »

Mites on, kun heitin coiloverit fiestan alle kohta vuosi sitten. Nyt jokusen kuukauden päästä ajattelin mennä katsastamaan auton. Mitään merkintää ei ole otteessa vielä noista. Alustasarja tuli briteistä eikä mukana ole mitään TÙV paperia tai vastaavaa. Auto on vm89 eikö tuo ole niin vanha, että ei se edes tarvitse mitään "todistuksia".
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Gona kirjoitti:Mites on, kun heitin coiloverit fiestan alle kohta vuosi sitten. Nyt jokusen kuukauden päästä ajattelin mennä katsastamaan auton. Mitään merkintää ei ole otteessa vielä noista. Alustasarja tuli briteistä eikä mukana ole mitään TÙV paperia tai vastaavaa. Auto on vm89 eikö tuo ole niin vanha, että ei se edes tarvitse mitään "todistuksia".
Kysäiseppäs katsastajalta tuosta todistuksesta ja sen tarpeesta ennenkuin menet katsastuttamaan, jotta et mahdollisesti joudu uusintakatsastukseen ja lisämaksuihin.
Tuo auton ikä ei ole mikään pakokonsti todistuksista tai vastuista. Olet nimittäin vastuussa autosi liikennekelpoisuudesta ja katsastaja tarkistaa sen.
Eikä ole katsastajan syy, jos auto ei ole laillisessa kunnossa. :wink:

Voinet pyytää osiesi ostopaikasta laskusi numerolla/asiakastiedoilla ko. todistuksen. Myös valmistajalta on saatavissa hyväksyntäpaperit, mutta maksanevat ainakin käsittely-/toimituskulut.
Netti on hyvä apuväline näissä selvityksissä.
Torque Vectoring Control
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja Gona »

Juu todellakin meinaan käydä ottamassa asiasta selvää ennen kuin pukille vien auton. Laitan GAZille kyselyä tuosta lappusesta samoin paikkaan mistä tuon sarjan hankin. Eikä mulla mitään itse katsastusmiestä vastaan ole mutta tämä järjestelmä on niin sekava, että taitaa naamakertoimella mennä hommat lähes.
Esimerkkinä on pakko ottaa tämä kun sierran ahtaa, että jotkut vaatii todistusta sille, että cosworth sierra on sierran mallisarjaa niin ei hyvää päivää. Itellä on paljon tuttuja fordilla niin ei lappujen saaminen mikään ongelma ole. Takaisin aiheeseen.

Jotain vanhoja AKE:n ajan pdfiä on koneella ja löysin ainkin sieltä seuraavan;
"Alustan madalluksen muutoskatsastus 1.1.93 alkaen tehdyt alustan madallukset tulee esittää muutoskatsastettavaksi."
Vastuuta tuo ei tietenkään poista.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
1m4s0
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Tammi 2012 18:37

Re: Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin

Viesti Kirjoittaja 1m4s0 »

Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Vastaa Viestiin