Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01

Viesti Kirjoittaja crashline »

Eli mistä kiristetään vasemman puolen käsijarruvaijeri jotta se ottaisi paremmin kiinni?(katastus mies ei tykänny kun ei ottanu kunnolla) Farmari 2001 mondeossa kone on 2.5l V6.......Jos saisi kuvia se olisi plussaa mutta jos ei niin kertokaa mistä? otin jo takarenkaan pois ja luulin että sieltä saa kiristettyä? :shock:
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anon »

Jarrupalojen vaihtoa kannatais harkita.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

Ahaa...

Viesti Kirjoittaja crashline »

anon kirjoitti:Jarrupalojen vaihtoa kannatais harkita.
Oikea puoli otti kyllä hyvin kiinni......Palat näyttää kyllä hyviltä :shock:
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

Jaajaa...

Viesti Kirjoittaja crashline »

Eikö käsijarrua pysty muka kiristämään mistään?
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anon »

Siinä on automaatti kiristys,automaattina toimii käsijarru sitä käyttämällä
jarrupalat menee lähemmäs jarrulevyä.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

ELI....

Viesti Kirjoittaja crashline »

anon kirjoitti:Siinä on automaatti kiristys,automaattina toimii käsijarru sitä käyttämällä
jarrupalat menee lähemmäs jarrulevyä.
Näissä ei pysty kiristämään vaijerilla vaan vain ja ainoastaan vaihtamalla jarrupalat alkaa toimimaan???

Ymmärsinkö oikein :shock:
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Vaijeria kiristämällä ei saa käsijarrua kuntoon, yhdestäkään autosta. joko satulassa oleva käsijarruvintta jumissa, palat jumissa tai vaijeri ei liiku.
2.9i
Feel The Difference.
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

Varmasti.....

Viesti Kirjoittaja crashline »

tupu kirjoitti:Vaijeria kiristämällä ei saa käsijarrua kuntoon, yhdestäkään autosta. joko satulassa oleva käsijarruvintta jumissa, palat jumissa tai vaijeri ei liiku.
Ai yhdestäkään autosta ei saa käsijarrua kiristettyä niin että se toimii......JUST NÄIN :D :D :D :idea:
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

Kysymys oli....

Viesti Kirjoittaja crashline »

Nyt oli Kysymys siitä että mistä sitä käsijarru vaijeria saa kiristettyä jotta se ottaisi paremmin kiinni? Koska palat näyttää Hyviltä ja viellä niitä ei kannattaisi vaihtaa, myöhemmin ehkä. 8)
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anon »

Käsijarruvaijeria ei ole tarvis kiristää!
Mondeo -09 2.5T
:ford:
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Eiköhän ongelma ole jumittavissa satuloissa ja vaijereissa kuten näissä on tapana. Omassa ei toisen puolen käsijarru ottanut kiinni ollenkaan..Pienellä purkamisella ja herkistelyllä tuli bueno.
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Re: Varmasti.....

Viesti Kirjoittaja tupu »

crashline kirjoitti: Ai yhdestäkään autosta ei saa käsijarrua kiristettyä niin että se toimii......JUST NÄIN :D :D :D :idea:
Jos vaijeri on liian kireällä, niin automaattisäätö ei toimi! ensin pitää olla perusasiat kunnossa, ennen kuin ruvetaan vaijeria kiristämään. vaijeria kiristämällä saadaan se käsijarru varmasti toimimattomaksi. ensin herkistellään satulat ja vintat, ja kas kummaa, sehän alkas toimimaan vaijerin säätöön koskematta...
2.9i
Feel The Difference.
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

jep.

Viesti Kirjoittaja crashline »

Palat ostettu, Meni se pieni kuusio kolo ruuvi poikki(katkesi siis kierre sisään) jatketaan remonttia.... :(
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
outliving
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Joulu 2006 20:37
Paikkakunta: Oulu

totaalisen käsi jarru

Viesti Kirjoittaja outliving »

Jos kahva nousee melkein puoleen väliin ennen kuin vivut satuloissa alkaa likkua sun täytyy tosiaankin saada vaijereita lyhennettyä ja se tapahtuu seuraavasti. Keskikonsoli on kiinni kuudella ruuvilla, kolmella kyynärnojalaatikon pohjasta, yhdellä tuhkakupin alta ja kahdella keulasta jotka löytyy, kun irrottaa sivumuovit jotka tulee jalkatilasta. Nuo muovit irtoaa takapäästä varovasti vääntämällä. Konsolia kannattaa kohottaa takapäästään vain sen verran, että takapenkiltä näkee kahvan juureen. Kiekossa johon vaijeri tulee pohjan läpi on ulkokehällä kierrejousi joka kiristyessään kahvaa nostettaessa ottaa kiekon mukaansa ja vetää vaijeria. Jousen stoppari on kahvan kiinnityshaarukassaan kahvan takapuolella ja kahvan oikealla puolella. Stoppari on pitkässä reiässä joten se on suunniteltu selvästikin säädettäväksi mutta on kuitenkin niitattu kiinni, itsekään en saanut sitä liukumaan reiässään mutta väänsin sitä vain ylöspäin. Nyt jousi kiristyy kiekon ympärille hiukan aikaisemmin ja ottaa sen mukaansa. Kahvasta katosi löysät alusta eikä se enää nouse kiinni kyynärtukeen ja tietty jarrut alkoi pureen hyvin. Mielestäni systeemi olisi manuaalisäätöisenä toimintavarmempi ja selkeämpi huoltaa/korjata. Nyjyautot nyt vaan tehdään niin vaikeiksi tee-se-itse miehille ettei niitä vain kukaan vahingossakaan osaa ruuvailla.
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

WAU.....

Viesti Kirjoittaja crashline »

Outlivingin ensimmäinen bostaus tällä Foorumilla ja heti asian tuntevaa ja tietävää kommenttia ja aivan selkeästi asiaan perehtynyttä tietoutta :D Iso peukku hänelle 8)

Näin se homma etenee........

:D
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
marqus
Viestit: 54
Liittynyt: 03 Tammi 2006 21:09
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja marqus »

Mulla oli se takajarrusatula jumissa ja meni vaihtoon koko roska. Töineen ja koko satula yht 400€ ja jarrupaloilla ei ollu mitään tekemistä jumittumisen kanssa. Käsijarrun käytön puute!
crashline
Viestit: 84
Liittynyt: 08 Maalis 2007 04:11
Paikkakunta: Askola

jebulis,...

Viesti Kirjoittaja crashline »

Vaihdoin Uudet Levyt taakse ja samalla ne palat myös MUTTA nyt laahailee hieman???

Mikäköhän siellä oikein mättää? :shock:
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
outliving
Viestit: 4
Liittynyt: 14 Joulu 2006 20:37
Paikkakunta: Oulu

Re: totaalisen käsi jarru

Viesti Kirjoittaja outliving »

Onko laahaamiseen syynä käsijarru vai käyttöjarrut? Jos käsijarrun vipu satulassa ei palaudu stoppariinsa niin se laahaa, jos vivut palautuvat kunnolla niin käyttöjarrut laahaa. Se palautinjousen geometria on kyllä ihan hanurista siinä satulan käsijarruvivussa , ei yksinkertaisesti riitä voima palauttaan jos hiukankin jostain jumittaa Täällä foorumilla oli jossain tosi hyvä linkki sylintereiden aukaisua ja puhd./tiivisteen vaihtoa varten hyvien kuvien kera. Itsekin puhdistin, rasvasin ja vaihdoin tiivisteet yhteen sylinteriin mutta päädyin kuitenkin myöhemmin vaihtamaan molemmat satulat tarvikeliikkeestä vaihto-osana saataviin satuloihin a 150 e/kpl. Jos kiinnostaa ja osaamista löytyy niin varmasti sylintereiden puhdistus, rasvaus ja tiivisteiden vaihto auttaa asiaan. Jos käsijarrun vivut satuloissa liikkuvat hyvin vaijerin ollessa irti ja kuitenkaan ei palauta vaijerin ollessa paikoillaan niin syytä pitää silloin hakea tietty niistä vaijereista.
maakke
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Touko 2007 20:07

Viesti Kirjoittaja maakke »

Mahdollisia vian aiheuttajia: Käsijarrukahva -> kahvassa automaattisäätö.
Käsijarruvaijerit -> vaijerit jumissa
tai satulat -> Käsijarrun "linkku jumissa"
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Yleensä vikana asennusvirhe tai liukupinnat kaipaa voidetta? 8)
smertani
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Joulu 2014 16:40

Re: totaalisen käsi jarru

Viesti Kirjoittaja smertani »

outliving kirjoitti:Jos kahva nousee melkein puoleen väliin ennen kuin vivut satuloissa alkaa likkua sun täytyy tosiaankin saada vaijereita lyhennettyä ja se tapahtuu seuraavasti. Keskikonsoli on kiinni kuudella ruuvilla, kolmella kyynärnojalaatikon pohjasta, yhdellä tuhkakupin alta ja kahdella keulasta jotka löytyy, kun irrottaa sivumuovit jotka tulee jalkatilasta. Nuo muovit irtoaa takapäästä varovasti vääntämällä. Konsolia kannattaa kohottaa takapäästään vain sen verran, että takapenkiltä näkee kahvan juureen. Kiekossa johon vaijeri tulee pohjan läpi on ulkokehällä kierrejousi joka kiristyessään kahvaa nostettaessa ottaa kiekon mukaansa ja vetää vaijeria. Jousen stoppari on kahvan kiinnityshaarukassaan kahvan takapuolella ja kahvan oikealla puolella. Stoppari on pitkässä reiässä joten se on suunniteltu selvästikin säädettäväksi mutta on kuitenkin niitattu kiinni, itsekään en saanut sitä liukumaan reiässään mutta väänsin sitä vain ylöspäin. Nyt jousi kiristyy kiekon ympärille hiukan aikaisemmin ja ottaa sen mukaansa. Kahvasta katosi löysät alusta eikä se enää nouse kiinni kyynärtukeen ja tietty jarrut alkoi pureen hyvin. Mielestäni systeemi olisi manuaalisäätöisenä toimintavarmempi ja selkeämpi huoltaa/korjata. Nyjyautot nyt vaan tehdään niin vaikeiksi tee-se-itse miehille ettei niitä vain kukaan vahingossakaan osaa ruuvailla.
Katsastusmies meinasi, että Mondeossa nousee käsijarruvipu liian ylös. Jarruista itsestään ei sanonut mitään. Eli tällä ohjeella säätämään? Kyseessä -1.8 bensakone vuosimallia 2002.

Auton alla ei siis ole mitään mutteria tai kierretankoa, mistä kiristettäisiin?
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01

Viesti Kirjoittaja mondix »

Kahvan nouseminen ei mondeossa ole hylkäys peruste katsastuksessa jos jarru pitää. Ja taitaa olla melko tyypillistä että noissa automaatti säätö kahvoissa se nousee melko ylös. Ei toinna ressata sen enempää sitä.
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01

Viesti Kirjoittaja focst »

Alunperin automaatti säätöinen.. mutta on saatavilla myös manuaali säätöinen kahva joka säädetään auton alta..mahdoton sanoa päällepäin kumpi kahva on paikallaan..muistaakseni automaatti korvaantuu manuaali kahvalla jos on jouduttu vaihtamaan joskus..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
smertani
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Joulu 2014 16:40

Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01

Viesti Kirjoittaja smertani »

Ei hylätty tuon käsijarrukahvan takia, mutta korjauskehotus siitä tuli. Samoin kuin takavilkun polttimon väristä, joka on haalistunut.

Hylky tuli kiertyneestä jarruletkusta. Vasemmalla edessä jarruletku tekee liian jyrkän mutkan ja siten vaarassa murtua. Tarviiko jarrusatulaa irroittaa tämän takia vai voiko letkua pukata ylöspäin, jotta mutka loivenee?
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Käsijarrun Kiristys mondeo vm-01

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

smertani kirjoitti:Ei hylätty tuon käsijarrukahvan takia, mutta korjauskehotus siitä tuli. Samoin kuin takavilkun polttimon väristä, joka on haalistunut.

Hylky tuli kiertyneestä jarruletkusta. Vasemmalla edessä jarruletku tekee liian jyrkän mutkan ja siten vaarassa murtua. Tarviiko jarrusatulaa irroittaa tämän takia vai voiko letkua pukata ylöspäin, jotta mutka loivenee?
Yleensä tuo jarruletkun kiertymä tulee asennusvirheestä, eli jarrusatulaa on käytetty irti ja takaisin laittaessa sitä on tullut pyöräytettyä. Jos jarruletku asettuu oikeaan asentoon pienellä pukkauksella, niin mikä ettei. Yleensä se kiertymä vaan estää sitä asettumasta oikeaan asentoon.
Sen automaattisäätöinen käsijarrukahva on useimmiten mahdollista korjata ihan toimivaksi, jos viitseliäisyyttä riittää. Ne on vaan vanhemmiten semmoisia rimpuloita, että niistä täytyy saada ne väljyydet ja jumitukset pois. Kunnolla toimiessaan ei se kahva nouse kovin ylös.
Vastaa Viestiin